Masterclass Trendanalyse

De toekomst is onzeker, maar we kunnen wel signalen opmerken die potentiële nieuwe trends aangeven. Hoe breng je die als bedrijf in kaart? Hoe maak je een onderscheid tussen duurzame trends en hypes?

Aan welke randvoorwaarden moet voldaan zijn voordat een trend echt kan doorstoten? En hoe faciliteren of belemmeren verschillende stakeholders het ontluiken van een trend?  Dat leren we van toekomstdenker Hans Diels.

ETION Jongeren: over ondernemerschap en de fiets

"Kijk verder in de toekomst en durf groter denken, dat loont op termijn". Het zijn de woorden van Julie Vets maar ze hadden evengoed uitgesproken kunnen worden door Thomas Vanderhoydonck.

We brengen de twee jonge, succesvolle ondernemers - beiden genomineerd voor een JCI Award in 2024 - samen voor een gesprek. Ze zijn klant bij mekaars bedrijf en hun startersverhaal kent veel gelijkenissen. 

Boekvoorstelling: Morele Intuïtie

Werkt je onderneming in tijden van oorlogsdreiging beter samen met de wapenindustrie of juist niet? Maak je in de vakantieregeling van je organisatie een uitzondering voor medewerkers met een migratieachtergrond en andere vakantiebehoeften? Spreek je je als onderneming uit over geopolitiek of maatschappelijke hangijzers of ben je daarin beter terughoudend? 

Loontransparantierichtlijn in Europa

Wat houdt de richtlijn in rond loontransparantie in Europa? Hoe kan je als organisatie deze richtlijn inzetten als een strategische hefboom? Nathan Van Camp vertelt in deze video hoe je de Europese richtlijn concreet toepast in je bedrijf.

Workshop: Kritisch omgaan met AI

Machines kunnen al een tijdje dingen doen waarvoor mensen hun hersenen moeten gebruiken, en het aantal AI-toepassingen neemt met rasse schreden toe. Sommige taken worden duizelingwekkend veel sneller door kunstmatige dan door menselijke intelligentie uitgevoerd, zoals patronen herkennen en tegenwoordig ook patronen genereren.

Themagroep: ETION Boekt (Geel)

Voor wie?

Voor ondernemers en ondernemende mensen die gedreven, doordrongen & getekend zijn door een visie of idee dat ze haalden uit een boek of een andere geschreven bron en die dit met de groep willen delen en bespreken. Mensen met een uitgesproken (levens)boeksuggestie, zowel fictie als non-fictie. Ook wie zelf zijn visie heeft neergeschreven, is welkom om die te delen.

Politiek in de boardroom: moet een bedrijf neutraal zijn?

In welke mate is het aangewezen om als bedrijf ook uitspraken te doen over (geo)politieke of ethische thema's die maatschappelijk woeden? Is het beter om een uitgesproken mening te hebben, of toch eerder neutraal te zijn? Businessfilosoof Jochanan Eynikel legt het uit in deze video.

Frédéric Docquier: Zonder arbeidsmigratie geen groei

Frédéric Docquier, onderzoeksleider LISER en docent aan de Universiteit van Luxemburg, stelt dat immigratie strikt economisch gezien geen last is voor onze samenleving. Toch staat België in termen van winst onderaan de ranglijst vergeleken met andere landen.

Z-Extra: Geert Janssens over onze concurrentiekracht

(Kanaal Z, 23 september 2024)
De Europese concurrentiekracht staat onder druk. Welk beleid is nodig om de positie van onze bedrijven te verbeteren? Francesca Vanthielen vraagt het aan hoofdeconoom Geert Janssens.

Kapitalisme en de christelijke leer

Focust onze huidige economie te veel op individuele winst en concurrentie, terwijl het eigenlijk zou moeten gaan over het welzijn van de hele gemeenschap? We vragen het aan de Italiaanse professor Luigino Bruni.