Leertraject: bouw aan je bedrijf, groei als ondernemer

Als ondernemer dien je dagelijks de juiste keuzes te maken, gebaseerd op de ‘4 D’s’, zijnde dromen, durven, doen en doorzetten.

Hoewel “Denken” niet onder die “D’s” valt, bestaan er heel wat handvaten, die je als ondernemer kunnen helpen om van jouw droom een economisch gezond bedrijfsmodel te maken.

Désirée Libeert: Het familiegevoel

Als honderdjarig bedrijf ging Libeert door vier generatiewissels. Elke wissel kende zijn eigen dynamiek. Met Désirée Libeert blikt Ondernemen even terug.

Nico Daenens: “Groeien doen we door goed te luisteren”

Werk moet mensen vormen en helpen groeien. Gedreven door de gedachte dat ondernemers meer moeten geven dan een loon, maar vooral kansen, bouwt Nico Daenens aan een bedrijf voor een groep mensen waar vaak te weinig naar geluisterd wordt. We hadden voor Ondernemen een uitgebreid gesprek met hem. Wil je het hem zelf horen vertellen? Dat kan op 16 oktober tijdens Etion Lefgozers (Brugge).

Versterk je netwerk, verrijk je inzichten

De Arteveldehogeschool organiseert drie keer 'lunch & connect' waarin ze ondernemers meenemen naar een inspirerende plek om kennis te maken met andere ondernemers met een verrassende visie.

Sander Nys wint Etion-Ondernemersprijs 2025

De Etion-Ondernemersprijs kadert in de samenwerking tussen de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van de Universiteit Antwerpen en Etion. Masterstudenten economie kunnen in hun lessenpakket kiezen voor een stageproject, praktijkproject of praktijkgerichte masterproef. Hiervoor gaat Etion bij bedrijven in zijn community op zoek naar geschikte cases en uitdagingen. De Etion-Ondernemersprijs, waaraan een geldprijs van 750 euro verbonden is, wordt jaarlijks uitgereikt aan de student die het meest kwaliteits- en impactsvolle project afleverde.

Groot door klein te blijven

In Etion's Finest gaan we met community-bouwer Els Boersma naar Elke Urbain van Kabinet van Gezonde Zaken voor een gesprek over authenticiteit en verbinding.

Marijn Venmans: durf dromen

Etion nam op het zomerfeest op 27 juni een kijkje achter de schermen van het Sunrise Festival, georganiseerd door Dare to Dream. De deelnemers kregen een rondleiding op het festivalterrein. Oprichter Marijn Venmans deelde daarna zijn inspirerende verhaal dat intussen erg matuur oogt. Dat blijkt ook uit het gesprek dat Ondernemen met hem had.

Visionair ondernemen: van idee naar impact

De klassieke modellen van eindeloze groei en winstmaximalisatie staan onder druk. Steeds meer ondernemers voelen: het moet en kan anders. Maar hoe ziet dat ‘anders’ eruit? Concepten als de ‘donuteconomie’ of ‘steward-ownership’ klinken misschien visionair of zelfs wat exotisch. Toch zijn ze geen holle theorieën uit managementboeken. 

Ook in België bouwen ondernemers aan vernieuwende businessmodellen die toekomstbestendig zijn én waarden verankeren in hun werking.

Stress-Test voor jouw onderneming

We leven in turbulente tijden. Disruptie, onzekerheid en verandering zijn geen uitzonderingen meer, maar de nieuwe realiteit. Wie als ondernemer wil overleven én groeien, heeft meer nodig dan alleen een goed idee: je hebt een businessmodel nodig dat tegen een stootje kan. Met de Stress-Test  geven we je de tools en inzichten om je onderneming weerbaar te maken.

100 jaar Bobbejaan: een straf bedrijfsverhaal

Bobbejaanland weet ondanks economische uitdagingen zoals de coronacrisis, energiecrisis en geopolitieke onzekerheden, jaar na jaar te groeien in bezoekersaantallen en omzet. 

Deze groei is geen toeval: het park werkt doelgericht aan klanttevredenheid via constante metingen zoals de Net Promoter Score (NPS), gebruikt data-analyse om strategische beslissingen te nemen.