De Nieuwe Lichting

De Nieuwe Lichting is een themagroep waar je je kan laten inspireren door de visie en aanpak van een nieuwe generatie ondernemers

Het traject bestaat uit vier sessies, telkens met 1 centrale, jonge gastheer. Als deelnemer krijg je de kans om in gesprek te gaan met en bij te leren van de spreker maar ook van de andere deelnemers. We mikken op een maximale ideeën- en ervaringsuitwisseling! Open, positief en constructief, om elkaar sterker te maken en energie te geven.
 

Arteconomy: kunstenaar als innovator

Julie Vandenbroucke begon met lezingen en workshops over de kruisbestuiving tussen kunst en ondernemen, en die groeiden stelselmatig uit tot concrete projecten. “Dat gebeurt altijd op vraag van de bedrijven”, zegt de bezielster van Arteconomy. “Ik vertrek vanuit de vraag, de nood en de wensen van de bedrijven, niet vanuit die van de kunstenaar. De ondernemer en de kunstenaar staan wel op dezelfde hoogte. Wat we samen met hen doen, is een partnerschap en geen mecenaat. Het gaat verder dan een kunstwerk aan de muur hangen.

Microflor: Waardengedreven ondernemen trekt medewerkers aan

Ambitie, innovatie, samenwerken en integriteit. Dat zijn de vier waarden van Microflor, dat orchideeën veredelt en vermeerdert. “Tijdens corona hebben we gezien dat onze waarden sterk leefden. En dat ze ook medewerkers aantrekken”, zegt CEO Febe Floré in Ondernemen.

Ondernemerstafel bij uittredend Kempenaar Wilms

Een ETION Kempenaar is een bedrijf dat financieel gezond is, focust op duurzame groei en aandacht heeft voor medewerkers en omgeving. Kwaliteiten die ze bij Wilms in overvloed hebben. Daarvan wisten ze niet alleen onze jury te overtuigen, ook de vox populi konden de schaduwmeester charmeren.

Op deze ondernemerstafel ontdek je zelf waarom Wilms een verdiende ETION Kempenaar was. En dat ook morgen blijft!

Belcotec: de constante groeier

Belcotec hoort al enkele jaren telkens opnieuw bij de snelst groeiende bedrijven in België. Hoe leidt stichter Jan Vangeel die evolutie in goede banen?

Harol: internationalisering en innovatie werpen vruchten af

Het familiebedrijf Harol uit Diest, gespecialiseerd in rolluiken, zonwering, garagepoorten en buitenleven, kende de voorbije jaren een sterke groei. De focus op internationalisering en innovatieve totaaloplossingen bleek een juiste keuze. Ondernemen sprak met Annick Draelants, die in 2022 tien jaar aan het roer staat.

Duurzame digitale bedrijfsmodellen

Digitalisering is niet louter een hoera-verhaal. Ze maakt ook veel kapot. Bedrijfsmodellen verdampen, soms hele sectoren tegelijk. Gelukkig zijn we ondertussen een paar decennia verder. De ervaring leert dat het vermengen van producten met diensten een van de succesvolste strategieën is om de digitale revolutie niet alleen te overleven, maar er ook een opportuniteit van te maken.

Tegelijk is ‘verdiensting’ ook duurzamer. Diensten zijn immers immaterieel. In plaats van alleen maar méér te produceren, doet men meer met wat er al is.

“Mensen maken het verschil”

“Iedereen verdient een aangename plek om te wonen, is onze visie. We combineren dat met een eigen aanpak voor people, planet & profit. Duurzaamheid is een van onze belangrijkste doelstellingen”, zo zegt Olivier Lambrecht, overigens de eerste niet-familiale CEO van Matexi en een CEO met een voorgeschiedenis in hr.

ETION Lefgozers: Bart Embrechts

Bart Embrechts is oprichter en bezieler van Gumption. Een ecosysteem voor innovatie en entrepreneurs dat ondersteuning biedt aan start- en scale-ups via strategisch advies en operationele hulp. De bedrijvengroep is sinds 2012 actief op het vlak van merk- en klantbeleving, digitale transformatie en procesverbetering.

Zomerfeest: lessen van de bvba Natuur

Er zijn weinig bedrijven die floreren onder catastrofes en calamiteiten. Maar ondanks alle rampspoed in de afgelopen 4 miljard jaar is de bvba Natuur nooit failliet gegaan. Op ETION’s Zomerfeest, in het weelderige groen van de pas vernieuwde Plantentuin van Meise, vertelt Leen Gorissen je wat organisaties kunnen leren van de natuur en haar overlevingsstrategieën.