Ethische AI
Politiek forum met Johan Van Overtveldt
Kunnen politici anno 2023 nog denken en handelen op lange termijn? Is het in een door sociale media gedomineerde wereld nog mogelijk om grondige inhoudelijke discussies te voeren over fundamentele hervormingen van arbeidsmarkt, fiscaliteit, energievoorziening, marktmechanisme… ? Hebben politici een set van waarden waarmee ze stevig in hun schoenen staan om deze uitdagingen aan te pakken? Is er binnen een regering of beleidsploeg een gedeelde visie waarmee men aan de slag kan? Of houdt het politiek bedrijf er andere methodes op na om de grote uitdagingen aan te pakken?
Klimaatambitie: van radicaal naar nieuw normaal
Wanneer wordt een radicaal idee mainstream? Feit is dat veel zaken die gisteren onhaalbaar leken, vandaag realiteit worden. Zo ook in klimaatambities van bedrijven, burgers en overheden. Het zogenaamde Overton-venster over wat mensen daarin radicaal dan wel normaal vinden, verschuift.
Podcast 1: Menselijk digitaliseren
In Homo digitalis kijkt Thierry Geerts, CEO Google België, naar de gevaren én kansen van de digitale revolutie. Met de blik vooruit geeft hij voorbeelden hoe de digitalisering ons als mens en samenleving beïnvloedt. Zijn conclusie is helder: technologie is neutraal, het is aan ons om er bewust en zelfzeker mee om te gaan. Doen we dat, dan zal de digitalisering ons gelukkiger maken, met meer tijd voor zaken die er écht toe doen. Hans Diels diept het met hem uit.
De fondsenindustrie heeft vijftig tinten groen nodig
Heel wat aandelenfondsen die zichzelf als donkergroen profileren, blijken toch te investeren in vervuilende bedrijven. Zo’n investeringen in vervuilende activiteiten zijn nog jarenlang onvermijdelijk, al was het maar om de groene transitie zelf mogelijk te maken. Die realiteit vraagt om meer kleurschakeringen in de fondsenindustrie.
ETION gaat in productie: reis langs Vlaamse maakindustrie
In de jaren 70 en 80 van vorige eeuw sloten fabrieken bij ons één na één de deuren: voorgoed, vreesden economen. In een globale economie leek het onmogelijk nog te kunnen concurreren tegen de 'lean & mean'-productiecapaciteit van lageloonlanden. Maar door ver doorgedreven R&D en innovatie zijn ze hier nog steeds!
ETION neemt je in z’n productietour mee langs vijf opmerkelijke bedrijven die tonen dat de maakindustrie hier bij ons springlevend is. Maar ze doen het wel anders!
Purpose Tour
Winst maken is een noodzaak voor ondernemingen. Maar op lange termijn is zelfs dat niet genoeg om succesvol te blijven. Consumenten, aandeelhouders en medewerkers verwachten méér van bedrijven. Duurzame producten, maatschappelijk engagement, aangenaam en zinvol werk...
In de Purpose Tour ga je tijdens een tweedaagse roadtrip op bezoek bij Belgische en Nederlandse voortrekkers en groeiers in purpose-gedreven ondernemerschap. Een inspirerende verkenningstocht langs bedrijven die meer willen realiseren dan alleen winst.
Niet zakenmodel maar ethiek bepaalt toekomst Twitter
Mensen zijn vandaag moreel sensitiever en dat uiten ze ook in hun relatie tot bedrijven. Niet het betalende vinkje maar de morele identiteit zal de toekomstige koers van Twitter bepalen.
Duurzaamheid in de mode-industrie dankzij technologie
Politiek in de boardroom
Paginering
- Pagina 1
- Volgende pagina