Romeo Baertsoen: “Niet alle mensen zijn van nature goed”
Vreet AI aan de digitalisering?
Podcast: morele intuïtie
Onder invloed van een kritische samenleving worden bedrijven steeds vaker uitgedaagd om duidelijke morele standpunten in te nemen in ethische kwesties. Maar goed doen voor iedereen, is moeilijk in een diverse, complexe samenleving waarin almaar meer zaken moreel gevoelig lijken te liggen.
Jochanan Eynikel te gast bij VRT Laat: bedrijfsethische kijk op boycots
De aanhoudende gruwel in Gaza laat niemand onberoerd. Ook bedrijven worden steeds vaker aangesproken op hun (vermeende) betrokkenheid – of hun stilzwijgen.
Enerzijds trekken steeds meer organisaties zelf een lijn. Zo bracht Etion recent een krachtig standpunt over het Gaza-dilemma. Hoe verhouden politieke terughoudendheid en morele verantwoordelijkheid zich in een bedrijfscontext?
Tussen goed en geld
“Zwijgen over heikele thema’s, als bedrijf kun je dat niet meer maken”
Luc Sels: “Heilige principes kan je nooit lang naleven”
Take it Easi - cultuur als kompas voor groei
Organisatiecultuur is belangrijk omdat het de samenwerking, motivatie, besluitvorming en prestaties binnen een organisatie sterk beïnvloedt.
Thomas Van Eeckhout, CEO & Partner bij Easi, geeft een inkijk in hun unieke cultuurmodel – een bewust opgebouwd kader dat toelaat om cultuur actief vorm te geven binnen een organisatie. Van doorgedreven ondersteuning in loopbaanontwikkeling tot gedeeld aandeelhouderschap als fundament voor betrokkenheid: Easi’s aanpak is allesbehalve toevallig.
Z-Extra: Nathan Van Camp over afgunst in organisaties
Hoe ga je als organisatie om met negatieve emoties, zoals afgunst? Björn Crul vraagt het aan Nathan Van Camp, expert filosofie en economie, in deze aflevering van Z-Extra Geëngageerd Ondernemen.
Morele keuzes zijn geen optelsom
Ondernemingen staan steeds vaker voor morele dilemma’s, waarbij consumenten of andere stakeholders verwachten dat ze zich uitspreken over uiteenlopende kwesties, zoals de oorlog in Gaza, duurzaamheid of het gebruik van een Tesla als bedrijfswagen. Businessfilosoof Jochanan Eynikel schreef een boek over hoe bedrijven daar in de praktijk het best mee omspringen. “Een morele weegschaal is eerlijker dan een moreel kompas.”
Paginering
- Pagina 1
- Volgende pagina