Z-Extra: Nathan Van Camp over afgunst in organisaties

(Kanaal Z, 9 juni 2025)
Hoe ga je als organisatie om met negatieve emoties, zoals afgunst? Björn Crul vraagt het aan Nathan Van Camp, expert filosofie en economie, in deze aflevering van Z-Extra Geëngageerd Ondernemen.

Morele keuzes zijn geen optelsom

Ondernemingen staan steeds vaker voor morele dilemma’s, waarbij consumenten of andere stakeholders verwachten dat ze zich uitspreken over uiteenlopende kwesties, zoals de oorlog in Gaza, duurzaamheid of het gebruik van een Tesla als bedrijfswagen. Businessfilosoof Jochanan Eynikel schreef een boek over hoe bedrijven daar in de praktijk het best mee omspringen. “Een morele weegschaal is eerlijker dan een moreel kompas.”

Z-Extra: Jochanan Eynikel over morele keuzes

(Kanaal Z, 2 juni 2025)
Hoe maak je als bedrijf een morele keuze? Björn Crul vraagt het aan Jochanan Eynikel, businessfilosoof en expert mensgericht ondernemen en Toon Bossuyt, ceo Boss Paints, in deze aflevering van Z-Extra Geëngageerd Ondernemen.

Bedrijfsethiek: een kwestie van hoofd of hart?

In deze video legt Jochanan Eynikel uit hoe je als organisatie kan omgaan met morele dilemma's en hoe het antwoord er meestal eentje is dat je best neemt met hoofd én hart.

Jochanan Eynikel op Radio 1 over morele druk voor bedrijven

In 'de wereld van Sofie' op radio 1 gaf Jochanan Eynikel een verklaring voor de tendens dat bedrijven steeds meer onderhevig zijn aan de morele keuzes van consumenten

Groeien met duurzame producten

Planet B gaat voluit voor een breed gamma aan gezonde en duurzame consumentenproducten. CEO en mede-oprichter Tibbe Verschaffel vertelt.

Karen Van der Aa (First Floor) over loontransparantie

Als hr-dienstverlener is First Floor het aan zichzelf verplicht om correct en transparant te verlonen, maar ook om te betalen voor gedrag dat past bij de purpose en de strategie.

Het diversiteitsdilemma

Opinie van Jochanan Eynikel (Trends.be, 4 april 2024) De anti-DEI-maatregelen (DEI staat voor ‘diversiteit, gelijkheid en inclusie’) die de Amerikaanse overheid eist, zijn een voorbeeld van hoe bedrijven kunnen komen te staan voor moeilijke keuzes, die ook moed vereisen. Voor veel bedrijven is inclusie een pijler van zorgzaam werkgeverschap, zodat personeel met diverse achtergronden zich welkom voelt. Voor hen zet de tegenwind uit de Verenigde Staten het dilemma op scherp: meesurfen of koers houden op het eigen moreel kompas?

Nieuw Etion-boek: Morele Intuïtie

In zijn nieuwste boek ‘Morele Intuïtie. Bedrijfsethiek met hoofd en hart' buigt Jochanan Eynikel zich over het omgaan met lastige keuzes in organisaties. Hij zoomt daarbij in op wat vaak genegeerd wordt in rationele denkkaders rond bedrijfsethiek. Namelijk de rol van emoties en morele intuïtie. Zoals de vele praktijkverhalen in zijn boek aantonen, vragen moreel complexe en gevoelige tijden aandacht voor hoofd én hart in de morele besluitvorming van organisaties.

Kan Tesla het tij keren?

“Tesla kan het tij alleen keren en zijn verkoop weer aanzwengelen als het afstand doet van zijn topman Elon Musk”, zo zegt Jochanan Eynikel, in een artikel op Trends.be. Jochanan was op 2 april hierover ook te gast in de studio van Z-Nieuws.