Boekvoorstelling: Morele Intuïtie

Werkt je onderneming in tijden van oorlogsdreiging beter samen met de wapenindustrie of juist niet? Maak je in de vakantieregeling van je organisatie een uitzondering voor medewerkers met een migratieachtergrond en andere vakantiebehoeften? Spreek je je als onderneming uit over geopolitiek of maatschappelijke hangijzers of ben je daarin beter terughoudend? 

De kracht van rituelen

Rituelen zijn een vergeten taal in de bedrijfwereld. "Nochtans zorgen ze voor meer verbinding in teams en betrokkenheid bij een gezamenlijk doel", zet Anniek Gavriilakis, die al meer dan 300 rituelen ontwierp voor zowel families als bedrijven. Drie bedrijven getuigen over de kracht ervan.

Themagroep: ETION Boekt (Geel)

Voor wie?

Voor ondernemers en ondernemende mensen die gedreven, doordrongen & getekend zijn door een visie of idee dat ze haalden uit een boek of een andere geschreven bron en die dit met de groep willen delen en bespreken. Mensen met een uitgesproken (levens)boeksuggestie, zowel fictie als non-fictie. Ook wie zelf zijn visie heeft neergeschreven, is welkom om die te delen.

Pascale Van Damme: voetbal als verbindende factor

Pascale Van Damme is sinds 2004 het gezicht van computerfabrikant Dell. Toen ze op zoek was naar een bestuursfunctie om maatschappelijk meer impact te hebben, kwam ze via een headhunter bij de voetbalbond terecht. Ze werd onafhankelijk bestuurslid in juni 2021. Na het ontslag van de vorige voorzitter werd ze in mei 2023 benoemd tot voorzitter. Ze is trots op de functie, maar het stond nooit in haar planning. “Ik ben eerder toevallig in de voetbalwereld gerold. Toen ik, twee jaar later, de vraag kreeg om voorzitter te worden, heb ik opnieuw niet getwijfeld.

Themagroep: ETION Boekt (Gent)

Voor wie?

Voor ondernemers en ondernemende mensen die gedreven, doordrongen & getekend zijn door een visie of idee dat ze haalden uit een boek of een andere geschreven bron en die dit met de groep willen delen en bespreken. Mensen met een uitgesproken (levens)boeksuggestie, zowel fictie als non-fictie. Ook wie zelf zijn visie heeft neergeschreven, is welkom om die te delen.

ETION Jongeren: 10 levenslessen van Jef Colruyt (Wortegem-Petegem)

Onder leiding van Jef Colruyt werd Colruyt Group marktleider en met 33.000 medewerkers een van de grootste werkgevers van België. Eerder dit jaar ontving Jef de ETION Leadership Award als rolmodel in waardengedreven leiderschap.

Tijdens een exclusief interview zal Jef openhartig vertellen over de uitdagingen en successen die hij de laatste 29 jaar heeft ervaren als CEO. Hoe zette hij zijn visie om in concrete resultaten? Hoe maakte hij van Colruyt Group de marktleider in België?

Workshop: meten en sturen op gedrag

Investeren in een positieve en passende bedrijfscultuur loont. Het vormt  de sociale lijm van de organisatie die bepaalt hoe wendbaar, weerbaar, ondernemend en innovatief een organisatie is. Het vormt bovendien een aantrekkingspool voor talent en staat garant voor een positieve merkreputatie waardoor je de juiste klanten aantrekt. De bedrijfswaarden vormen hierbij de lijm én het kompas.    

De bierboycot, een jaar later

Doordenker van Jochanan Eynikel (Ondernemen, juni 2024) Bud Light was lang het populairste biermerk in de VS. Tot in de lente van vorig jaar een boycot de verkoopcijfers deed kelderen. Vandaag, een jaar later, wordt de financiële schade van de controverse op 1,4 miljard dollar geraamd. Wat maakte deze boycot zo invloedrijk?

ETION Jongeren: 10 levenslessen van Jef Colruyt (Zandhoven)

Onder leiding van Jef Colruyt werd Colruyt Group marktleider en met 33.000 medewerkers een van de grootste werkgevers van België. Eerder dit jaar ontving Jef de ETION Leadership Award als rolmodel in waardengedreven leiderschap.

Tijdens een exclusief interview zal Jef openhartig vertellen over de uitdagingen en successen die hij de laatste 29 jaar heeft ervaren als CEO. Hoe zette hij zijn visie om in concrete resultaten? Hoe maakte hij van Colruyt Group de marktleider in België?

Een organisatiekompas als onzichtbare leider

Hoe kan je mensen en teams zelforganiserend laten werken, zonder te vervallen in gefragmenteerde projecten en initiatieven? Hoe kan je als bedrijf je visie, waarden & normen helder beschikbaar stellen voor elke stakeholder binnen je organisatie? Hoe verbind je het geven van autonomie met het geven van richting?