Z-Extra: Jochanan Eynikel en Kathleen Vangronsvelt over diversiteit op de werkvloer
Hoe ga je als bedrijf aan de slag met diversiteit en inclusie op de werkvloer? Björn Crul vraagt het aan Jochanan Eynikel, businessfilosoof en expert mensgericht ondernemen bij Etion en aan Kathleen Vangronsvelt, professor aan de Antwerp Management School, in deze aflevering van Z-Extra Geëngageerd Ondernemen.
Podcast: morele intuïtie
Onder invloed van een kritische samenleving worden bedrijven steeds vaker uitgedaagd om duidelijke morele standpunten in te nemen in ethische kwesties. Maar goed doen voor iedereen, is moeilijk in een diverse, complexe samenleving waarin almaar meer zaken moreel gevoelig lijken te liggen.
Tussen goed en geld
Het Gaza-dilemma: is zwijgen nog een optie?
Groot door klein te blijven
“Zwijgen over heikele thema’s, als bedrijf kun je dat niet meer maken”
100 jaar Bobbejaan: een straf bedrijfsverhaal
Bobbejaanland weet ondanks economische uitdagingen zoals de coronacrisis, energiecrisis en geopolitieke onzekerheden, jaar na jaar te groeien in bezoekersaantallen en omzet.
Deze groei is geen toeval: het park werkt doelgericht aan klanttevredenheid via constante metingen zoals de Net Promoter Score (NPS), gebruikt data-analyse om strategische beslissingen te nemen.
Z-Extra: Nathan Van Camp over afgunst in organisaties
Hoe ga je als organisatie om met negatieve emoties, zoals afgunst? Björn Crul vraagt het aan Nathan Van Camp, expert filosofie en economie, in deze aflevering van Z-Extra Geëngageerd Ondernemen.
Etion's Tribe: samen groeien
DIT EVENT IS GEANNULEERD OMWILLE VAN ORGANISATORISCHE REDEN.
Je omstandigheden kunnen veranderen, je job, je relatie of omgeving… De enige constante doorheen dat alles ben jij. Hoe je met jezelf, anderen en de omstandigheden omgaat, kleurt je leven. En wie daarbij niet groeit, blijft vastzitten in dezelfde patronen.
Morele keuzes zijn geen optelsom
Ondernemingen staan steeds vaker voor morele dilemma’s, waarbij consumenten of andere stakeholders verwachten dat ze zich uitspreken over uiteenlopende kwesties, zoals de oorlog in Gaza, duurzaamheid of het gebruik van een Tesla als bedrijfswagen. Businessfilosoof Jochanan Eynikel schreef een boek over hoe bedrijven daar in de praktijk het best mee omspringen. “Een morele weegschaal is eerlijker dan een moreel kompas.”
Paginering
- Pagina 1
- Volgende pagina