Stijn Verherstraeten, husqvarna

Zweden kent een sterke bottom-up cultuur

De culturele insteek is in ieder land verschillend, vertelt Stijn Verherstraeten tijdens het webinar ‘Leiders in alle staten’ van ETION. “Het is een open deur intrappen, maar het heeft een impact op hoe je bepaalde zaken doet als manager. Ik probeer sowieso mijn persoonlijkheid te behouden, onafhankelijk van de omgeving waarin ik opereer.”

Stijn Verherstraeten werkte de voorbije jaren in verschillende landen. Hij begon zijn loopbaan als aankoper bij pompen- en compressorenproducent Atlas Copco. Van Wilrijk trok hij naar Moskou om daar het distributiecentrum te leiden. Daarna werd hij plant manager van Atlas Copco in Ruse (Bulgarije). Zijn Zweedse connectie leidde hem in 2018 naar Husqvarna Group in Göteborg. Opgericht in 1689 produceert het bedrijf vandaag de meest diverse producten, van tuingereedschap tot machines voor de bouwsector. Sinds 2022 is Verherstraeten er senior vicepresident van de afdeling Concrete Surfaces & Floors.

Productontwikkelingsteams aansturen in Bulgarije is helemaal anders dan in Zweden. “In Bulgarije moet je hiërarchischer werken en duidelijk zijn. Medewerkers kunnen daar minder goed om met ambiguïteit. Soms hoor ik dat je altijd dezelfde managementstijl moet hanteren en proberen om de organisatie mee te krijgen, maar uiteindelijk moet je ook pragmatisch zijn en je aanpassen aan de omgeving waarin je werkt. Dat heb ik moeten leren. Af en toe is het ook frustrerend en soms maak je fouten door de culturele context niet onmiddellijk juist in te schatten.”

Betrokken medewerkers

Het was voor Stijn Verherstraeten alleszins wennen aan de Zweedse cultuur toen hij voor Husqvarna in Göteborg begon te werken. “Hoewel Zweden een West-Europees land is, is het maar tot op zekere hoogte vergelijkbaar met België.”

Op het eerste zicht had hij het gevoel dat er niet veel drive zat in de medewerkers. “De eerste indruk die je krijgt, is dat Zweden eerder onderkoeld zijn en je vraagt je af of ze wel betrokken zijn bij het werk. Maar als je er als manager in slaagt om een Zweed echt te doen geloven in waar je naartoe wil en een doel kan meegeven, dan zijn ze enorm betrokken. Dan zullen ze echt bijna dag en nacht met de job bezig zijn.

Als leidinggevende krijg je tegenwerking als je te veel top-down probeert te sturen. Daar moet je je wel bewust van zijn.

Onder elkaar bespreken ze hoe ze bepaalde zaken kunnen veranderen. Ze doen nooit iets voor de uiterlijke schijn. Je ziet het niet als manager. Het gebeurt achter de schermen, maar het is fantastisch om het resultaat te zien. Ze zijn enorm zelfsturend en kunnen perfect om met ambiguïteit. Zelfs als niet alles duidelijk is, zoeken ze zelf een weg totdat ze duidelijkheid hebben over het grotere doel. Dat zit er echt wel ingebakken.”

Lees het volledige artikel in het maartnummer van Ondernemen.