Peter Leys

Peter Leys: Durven twijfelen

ETION: Welke zijn de toekomstperspectieven voor 3D-printing?

Peter Leys: “In het algemeen ziet de toekomst er positief uit. De 3D-technologie werd lange tijd gebruikt voor één applicatie: het maken van prototypes. Sinds begin deze eeuw is men gaan inzien dat deze technologie kan ingezet worden voor producten die effectief hun weg vinden naar de eindgebruiker. Die nieuwe markt is vele malen groter. Ik heb het over het maken van heel complexe producten, die ook via frezen of casten gemaakt kunnen worden, maar die je dan in vele stukjes moet ontwerpen en daarna assembleren. Met 3D-printing kan je een complex stuk soms in één keer snel, stevig en goedkoper printen. Ook gepersonaliseerde producten betekenen voor ons een belangrijke toekomst, omdat je elk stuk verschillend kan maken zonder de productiekosten te verhogen. Ten derde biedt 3D-printing de mogelijkheid om kleine reeksen van standaardproducten — waarvoor je geen productielijn kan opzetten — te maken op één of verschillende plaatsen. Samengevat werpt 3D-printing zich op als een waardig alternatief om complexe, gepersonaliseerde en/of kleine reeksen lokaal te produceren.”

De combinatie van korte termijn geo-strategische overwegingen en de langere termijn bekommernis over duurzaamheid, maken van 3D-printing een winnend lot.

ETION: Welke zijn de prioriteiten van Materialise?

“We hebben een dubbele strategie uitgewerkt. Enerzijds is er onze horizontale aanpak met de softwareproducten. Daar proberen we in te spelen op de algemene groei van 3D-printing door het toenemend aantal toepassingen. Met onze softwareproducten gaan we niet te diep in op elke aparte toepassing, maar bieden we oplossingen die de efficiëntie van het 3D-printproces verhogen. We gaan m.a.w. niet diep maar wel breed. Daarnaast is er onze verticale strategie, waar we een paar toepassingen kiezen en daar veel dieper op ingaan, door een complete oplossing te bieden voor alle stadia van het productieproces. Dat zijn in de eerste plaats onze medische toepassingen — orthopedische en craneo-maxillofaciale — en anderzijds onze wearables, zoals gepersonaliseerde brilmonturen. Via deze dubbele strategie spelen we maximaal in op de groeikansen die de 3D-printing-technologie biedt en kunnen we maximaal meesurfen op de winnende golven.”

Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen.