Fredo De Smet: juiste taal vinden om te veranderen

“We kunnen de noodzakelijke veranderingen in de maatschappij alleen op gang brengen door een boodschap te brengen die de mensen niet afschrikt. Het mag geen anti-verhaal worden, want de nood is hoog. We moeten nu actie ondernemen om op de lange termijn veranderingen te realiseren”, zegt Fredo De Smet in Ondernemen.

Workshop Strategie vanuit je DNA

Waarom?

Economische, geopolitieke, sociale, ecologische… veranderingen wijzigen voortdurend het speelveld waarin bedrijven opereren. Succesvol zijn in een veranderende, complexe wereld vraagt van bedrijven dan ook een groot aanpassingsvermogen.

Tegelijk willen ondernemingen ook trouw blijven aan zichzelf en een unieke, herkenbare plaats innemen in het economische landschap. De eigen missie en waarden vormen een belangrijk onderdeel van het bedrijfs-DNA.

Masterclass Politieke Disruptie

Tijdens de masterclass delen we onze expertise om je te helpen de complexe wereld van politieke en geopolitieke risico's beter te begrijpen en effectieve maatregelen te nemen.

Weerbare organisaties in onzekere tijden

Ieder jaar zijn ondernemers bezig met budget- en kostenbepalingen. Ze gaan daarin na hoeveel omzet ze zullen halen en maken kostenprognoses in de daaropvolgende periodes. Maar, ieder jaar gooide er wel iets of iemand roet in het eten. Hans Diels vertelt in deze video hoe je je organisatie weerbaar maakt in onzekere tijden.

Themagroep: De wendbare organisatie

De wereld rondom ons verandert met een rotvaart. Wie nog wil kunnen bijbenen, moet wendbaar worden. Bewust kiezen voor verandering. Fundamentele onzekerheid aanvaarden en complexiteit omarmen.

In ETION’s themagroep De wendbare organisatie ga je aan de slag met methodes en modellen uit de IT-wereld. Een persoonlijk groeitraject om agile principes in jouw organisatie of team te brengen.

Gamechangers

Kevin van de Merlen (Solar Gin), Caroline Vercauteren (CEO BonMush) en Pieterjan Verhaeghen (co-founder & CEO Bolt) zijn drie jonge wolven die tegen de stroom in durven zwemmen. Idealisten met een plan, die het opnemen tegen grote gevestigde waarden. Klaar om met hun innovaties de wereld te veroveren. Gedreven door ideeën, met de transformatieve kracht om de economie van morgen vorm te geven.

Wat is mensgerichte digitalisering?

In deze video heeft Jochanan Eynikel het over 'mensgericht digitaliseren'. Dat zijn acties die een organisatie onderneemt om dat veranderproces zo menselijk mogelijk te maken.

Duurzame digitale bedrijfsmodellen

Digitalisering is niet louter een hoera-verhaal. Ze maakt ook veel kapot. Bedrijfsmodellen verdampen, soms hele sectoren tegelijk. Gelukkig zijn we ondertussen een paar decennia verder. De ervaring leert dat het vermengen van producten met diensten een van de succesvolste strategieën is om de digitale revolutie niet alleen te overleven, maar er ook een opportuniteit van te maken.

Tegelijk is ‘verdiensting’ ook duurzamer. Diensten zijn immers immaterieel. In plaats van alleen maar méér te produceren, doet men meer met wat er al is.

De wendbare organisatie

De wereld rondom ons verandert met een rotvaart. Wie nog wil kunnen bijbenen, moet wendbaar worden. Bewust kiezen voor verandering. Fundamentele onzekerheid aanvaarden en complexiteit omarmen.

In ETION’s themagroep De wendbare organisatie ga je aan de slag met methodes en modellen uit de IT-wereld. Een persoonlijk groeitraject om agile principes in jouw organisatie of team te brengen.

Hoe verhalen bedrijven kunnen veranderen