Hans Bourlon

Storytelling bij Studio 100

In zijn inspiratienota vertelt Jochanan Eynikel over de rol van verhalen om de eigen bedrijfsidentiteit vorm te geven. Hoe medewerkers, klanten en andere betrokkenen spreken over een organisatie, bepaalt voor een groot stuk de identiteit, het beeld en dus ook het succes van een onderneming. Bedrijven moeten de kracht van verhalen of storytelling dan ook benutten. Maar wat maakt een verhaal geloofwaardig? Verhalen worden soms gebruikt om een beeld op te hangen dat niet met de realiteit strookt.

Studio 100, dat dit jaar zijn 25ste verjaardag viert, versterkt met behulp van verhalen de bedrijfscultuur en eigenheid. “Ons bedrijf is storytelling”, steekt Hans Bourlon van wal. “Verhalen vertellen is wat we van ’s morgens tot ’s avonds doen. Het verhaal dat Studio 100 in zijn geschiedenis verbindt, heeft te maken met een jarenlang opgebouwd verwachtingspatroon. Veel hangt af van de context.”

In Frankrijk en Nederland zien mensen Maya De Bij als een figuur met nostalgische waarde waar ouders als kind naar keken en die ze nu delen met hun eigen kroost. “In Vlaanderen heb je de context van meerwaarde omdat het door Studio 100 gemaakt is. Dat is een voordeel.” Hij trekt een parallel met productiehuis Woestijnvis. Als kijker heeft hij een positief vooroordeel tegenover hun programma’s. “Ik heb het gevoel dat ik die programma’s niet mag missen omdat er humor in zit die mij ligt. Die context hebben wij ook in Vlaanderen gecreëerd. Onze musicals 40-45 of Daens verkopen al 70.000 tickets puur op naam. Dat heeft te maken met een verwachtingspatroon.”

Hoe trots spreken ze over het bedrijf wanneer de medewerkers met hun peergroep op café zitten? Dat vind ik een belangrijk gegeven.

Gezamenlijk creëren

Goede ondernemers zijn ook goede verhalenvertellers. “Het zijn mensen die in hun jeugd op familiefeesten vaak op de tafel stonden om een gedicht voor te dragen of een lied te zingen”, zegt Bourlon. “In het middelpunt staan, flamboyant zijn, iets op een heldere manier voorstellen, maar ook op tijd applaus krijgen. Dat hoort erbij. Mensen willen ook geleid worden. Wanneer je met een wit blad start en er moeten keuzes gemaakt worden, dan heb je creatieve leiders nodig die zeggen ‘we gaan voor blauw’ en die iedereen met de neuzen in dezelfde richting duwen. Om mensen die liever geel hadden, toch te overtuigen van blauw, daarvoor heb je charisma nodig. En charisma is vaak verbaal aangestuurd.”

Het beeld naar de buitenwereld begint aan de binnenkant, bij de medewerkers zelf. Door verhalen verbind je de medewerkers. “Bij Studio 100 hebben we een folder waarin het DNA van ons bedrijf vermeld staat, maar dat is vaak abstract en vergelijkbaar met andere bedrijven. Het is moeilijk te omschrijven waarvoor een medewerker van Studio 100 moet staan. Ik heb zelf jaren alle aanwervingen gedaan en keek altijd of de kandidaten bij de scouts gezeten hadden. Dat is niet onbelangrijk, omdat medewerkers ondernemend moeten zijn, ze krijgen een speelveld om initiatief te nemen. Daarnaar zijn we op zoek. We hebben ook geen corporate structuur waar ze zich kunnen verstoppen in de driehoek van baas en tussenbaas, wat wel eens gebeurt in grotere bedrijven. Toch maak je bij aanwervingen soms wel eens fouten omdat de kandidaat het beste van zichzelf toont, de realiteit komt pas later. Gelukkig hebben we in ons bedrijf de traditie om medewerkers te laten groeien binnen het bedrijf en te laten openbloeien tot ze op een plek belanden waar ze echt thuishoren. Het is mooi om jonge mensen te zien evolueren en vast te stellen dat ze dat ook blijven doen. Een mens is geen status quo.”