Koen De Maesschalck: Mogen zijn wie ik ben

Medewerkers van Colruyt Group zijn op het werk te allen tijde zichzelf. Dat is niet altijd evident in een vo­latiele wereld, maar het is een belangrijk element in de bedrijfsfilosofie. Die gaat uit van een rotsvast vertrou­wen in de positieve intenties van de ander.

Koen De Maesschalck is momenteel verantwoordelijk voor Corporate Affairs & Communicatie bij Colruyt Group. Het was wijlen Jo Colruyt die hem al snel en in hoogsteigen persoon stimuleerde om eigenaarschap voor beslissingen op te nemen. Het bleef Koen altijd bij. Het bedrijf staat bol van dergelijke levenslessen. Ze kleuren de ziel van de organisatie.

Vertrouwen

“We gaan uit van vertrouwen”, aldus Koen. “Dat is een ongelofelijke kracht.” Het uitgangspunt is dat elke medewerker gemotiveerd is om een bijdrage te leveren. Het bedrijf creëert daarvoor de gepaste context. Net zoals je niet trekt aan een plant om die te laten groeien, maar wel voldoende licht, water, warmte en meststoffen toedient. Medewerkers mogen hun talenten tonen. Colruyt Group biedt dat talent een podium zodat het stroomt.

Het management heeft niets te verbergen. Alle elektronische agenda’s zijn zichtbaar voor iedereen. Elk bureel is doorzichtig. Een magazijnier mag een interview geven of zelfs de premier te woord staan wanneer die de distributiecentra bezoekt in volle coronacrisis. Vertrouwen is oprecht, wars van schone schijn. Als buitenstaander moet je voelen dat het verhaal van Colruyt Group klopt. Dat het consistent is.

"Het bedrijf rekent jou niet af op je dissidente stem."

Hoe zit je erbij?

Bij de start van een vergadering vindt vaak een check-in moment plaats: hoe zit je erbij? Wat ligt er op je lever? Die antwoorden mag je op tafel leggen. Of de aanwezigen doen een korte meditatie. Deelnemers werken ook met sfeerkaartjes die je trekt als kapstok voor je inbreng. Doelstelling van zo’n check-in moment: connecteren. Iedereen mee aan boord nemen zoals je bent, zonder oordeel. Ook tijdens de meeting vindt er soms een procesinterventie plaats om te vermijden dat deelnemers afhaken.

“We hebben hier een ongelofelijke overlegcultuur”, vertelt Koen. Het voordeel is dat zo elke medewerker betrokken blijft en doordrongen geraakt van de waarden van het bedrijf. Ver­zand je op die manier niet in energie-slurpende vergaderda­gen? “We moeten opletten dat het inderdaad niet doorslaat. Dat mag je aankaarten als medewerker. Het bedrijf rekent jou niet af op je dissidente stem.”

Koen tipt daarom de techniek van verbindende communicatie die bij Colruyt Group gemeengoed is: benoem de feiten, je gevoel, je behoefte en een verbeterverzoek. Zo blijf je uit het oordeel. “Ik pas het zelfs thuis toe”, lacht hij.