"Ik wil blijven dromen, een free bird blijven"

Uit Syrië bereikt ons de diepste wanhoop, maar ook de meest sprankelende hoop. Ondernemen had een gesprek met de Syrische Yara Al-Adib (28), designer en founder From Syria with Love. Haar optimisme, voluntarisme en entrepreneurship leren ons dat het ooit beter wordt. En dat de toekomst kosmopoliet zal zijn. Ondanks alle muren en paspoortbeperkingen.

"Sedert ben ik op missie: mensen ondersteunen in hun poging om iets bij te dragen aan de maatschappij."

ETION: Jij bent dus een Syrische vluchtelinge?

Yara Al-Adib: “Ja, maar een geprivilegieerde. Ik kwam niet met een boot, maar als student. Ik ben in Syrië geboren, maar mijn familie week uit naar Koeweit op de vlucht voor het regime en ik ging daar naar een internationale school. Mijn vader was kapitein op de lange omvaart en we waren veel in het buitenland. Ik studeerde ook in Milaan en mijn inmiddels gepensioneerde ouders wonen ondertussen in Spanje. Toen de oorlog losbrak in 2011 in Syrië, werd het land te onveilig om terug te keren. Er waren nogal wat ontvoeringen. Mijn ouders strandden in Spanje net voor hun pensioen, dus dat was een hele schok. Mijn broers werken in Duitsland. Zelf kwam ik in België terecht nadat ik een aanbod kreeg voor een project in social designing: ‘Welcome in Seraing’.”

“Maar het liep niet vlot om definitief naar België te komen. De eerste verblijfsvergunning was er een voor 14 dagen en kwam er pas op het laatste nippertje. Sedert weet ik hoe het voelt als je leven bepaald wordt door documenten. Daarna vroeg ik asiel aan. Toen ik uiteindelijk een verblijfsvergunning kreeg, koos ik voor Antwerpen, want ik ben designer van opleiding en Antwerpen is wel ‘the place to be’ voor designers. Dus begon ik hier te netwerken en zo vond Deloitte mij.”

From Syria with Love

“Deloitte vond me via LinkedIn en ik heb er een aantal projecten gedaan, maar ik ben niet iemand voor een groot bedrijf. Ik wil zelf directer een impact hebben, meer bepaald via social design. Zo begon From Syria with Love. Het gaat om een cateringdienst die drie Syrische vrouwen zelfstandigheid geeft. Ik vertel verhalen bij de gerechten. Verhalen over de vrouwen, over Syrië... De bedoeling is meer dan winst maken. Voor Deloitte deed ik service design met het winstdoel op de eerste plaats, maar diep in mijn hart ben ik meer een social designer.”