- ETION
- Kennis Verwerven
- “Zwijgen Over Heikele Thema’s, Als Bedrijf Kun Je Dat Niet Meer Maken”
“Zwijgen over heikele thema’s, als bedrijf kun je dat niet meer maken”
10 juli 2025
“Bedrijfsleiders hebben steeds vaker dan vroeger te maken met ethische keuzes. De wereld wordt steeds complexer en ondernemers worstelen daarmee. Ze vragen zich af hoe ze met lastige keuzes moeten omgaan, hoe ze ethisch kunnen ondernemen zonder de winst en de klanten uit het oog te verliezen.” Dat zegt Jochanan Eynikel, bedrijfsfilosoof van Etion, in De Standaard van 10 juli naar aanleiding van zijn boek ‘Morele Intuïtie.Bedrijfsethiek met hoofd en hart’.
Twee maatschappelijke ontwikkelingen dragen ertoe bij dat ondernemingen vaker geconfronteerd worden met ethische dilemma’s. Ten eerste is het ethische gehalte van de hele samenleving toegenomen. Eynikel: “Iets simpels als vlees eten is niet langer ethisch neutraal. Vroeger was de vraag: vind ik het lekker? Nu komt daarbij: is het verantwoord?”.
Ook zijn de verwachtingen ten aanzien van bedrijven toegenomen. Deels hebben ze dat ook zelf in de hand gewerkt door te benadrukken dat ze meer dan louter winstmachines zijn voor hun aandeelhouders. De meeste bedrijven hebben een mission statement waarin ze hun purpose toelichten. “Daardoor worden bedrijven nu vaker dan vroeger gedwongen zich uit te spreken over kwesties die niet tot hun kernactiviteit behoren.”