Ben Ooms ontvangt de Kempenaar-trofee uit handen van Tina Ermgodts

Zorg dat je eer uit je werk haalt

“Ik merkte trouwens dat heel wat van onze mensen de uitreiking hadden gevolgd via onze Instagram-pagina. Ik was verrast dat ze daar zo bij betrokken waren. Dat heeft me veel deugd gedaan”, zegt Ben Ooms.

Het bedrijf zal dat ook gepast vieren met een feestje. “Dat doen we met een frietkraam en een aantal bakken West-Vleteren. Het beste bier ter wereld voor de beste medewerkers. De collega’s vanop de verschillende werven samenbrengen met de collega’s in de kantoren, doen we trouwens minstens eens per maand”, zegt Ben Ooms.

Medewerkers soigneren

Het is een teken van de aandacht voor de medewerkers die van oudsher in het bedrijf leefde. Grootvader Jan die het bedrijf startte in 1954, wilde de eerste metsers aan zich binden door hen goed te behandelen. “Ge moet uw mensen soigneren, zei hij. Dan zijn ze tevreden en leveren ze goed werk af. We zorgen dat ze eer uit hun werk halen. Ze moeten ook de tijd en de middelen krijgen om dat goed te doen. Ooms Woonrealisaties gebruikt bijvoorbeeld al veertig jaar lang een bouwkraan op elke werf, zodat onze mensen niet te veel zware materialen hoeven te tillen. We hadden al vroeg stoeltjes om de mortelkuipen op de juiste hoogte te zetten, zodat de metsers zich niet te diep hoefden te bukken. Aan de zaagmachines in het atelier staan de schrijnwerkers op antivermoeidheidsmatten die de belasting op de benen verminderen. Wanneer we nieuw materiaal of machines aankopen, betrekken we de mensen erbij die daarmee zullen werken. Zij weten het best wat ze nodig hebben”, zegt Bart Geentjens, mede-gedelegeerd bestuurder.

Ge moet uw mensen soigneren, zei grootvader Jan al.

Trouwe leveranciers

Die aanpak levert trouw personeel op met weinig verloop. Ben Ooms: “Maar dat doen we niet alleen voor onze eigen mensen. Ook met de onderaannemers en leveranciers willen we goede relaties onderhouden. Ik ben zelf de derde generatie die in het bedrijf is gekomen. We werken samen met technische bedrijven, waar mijn gesprekspartners ook van de derde generatie zijn en die al die tijd met ons hebben samengewerkt. Dat helpt in deze tijden van schaarste en oplopende prijzen. Wij blijven samenwerken en hebben nog niet meegemaakt dat iemand niet levert, of dat we te lang moesten wachten op materiaal. En in deze periode zitten we regelmatig samen om oplossingen te vinden voor de oplopende prijzen, om toch een correct aanbod te kunnen doen naar onze klanten.”

Lees het volledige artikel in het decembernummer van Ondernemen.