Wouter Noterman

Wouter Noterman: met de boeken open

Dat zou wollig kunnen klinken, maar Wouter Noterman wordt meteen zeer zakelijk en transparant over de kostprijs in de hele keten. Voor een chino of een jeans die in de winkel 200 euro kost, betaalt de winkelier 74 euro aan Noterman. Dat heeft zelf 40 euro betaald voor de hele productie van één broek. Die kost bestaat uit verschillende componenten: 18 euro gaat naar het naaiatelier in Portugal, de stoffenleverancier krijgt zo’n 10 euro en de rest gaat naar de ververij, de wasserij, de accessoires enzoverder. Op de website van Atelier Noterman kan iedereen de lange lijst van ingrediënten van een broek bekijken met daarbij de leverancier én de prijs. Het bedrijf biedt op die manier een ongeziene transparantie in zijn processen en zijn kosten.

Geloofwaardigheid

“Dat doe ik omdat duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid zo belangrijk zijn voor mij. Maar ik stel vast dat de hele sector overspoeld wordt met zogenaamd groene en duurzame kledingstukken. Daarop reageren de consumenten voornamelijk met ongeloof. Die kopers weten ook: een duurzaam T-shirt voor vier euro… dat kan gewoon niet. Dan worden zeker de arbeidsters niet genoeg betaald. Met een volledige transparantie in ons eigen proces wil ik de geloofwaardigheid herstellen. In de toonzaal hebben we een broek die we binnenstebuiten hebben genaaid om dat concreet aan te tonen”, zegt Wouter Noterman.

Met een volledige transparantie wil ik de geloofwaardigheid herstellen.

Zingeving

Die houding bij Wouter Noterman en alle medewerkers en familieleden van het bedrijf steunt op een diepere zingeving. “Waarom doe ik dit nog? Ik heb alles wat ik nodig heb en als ik verder actief wil zijn in het familiebedrijf, dan wil ik ook het verschil kunnen maken. Dat doe ik dan in de eerste plaats voor de kinderen. Ik zie dat ze echt bezorgd zijn over hun eigen toekomst en dan wil ik dat we met Atelier Noterman een verschil kunnen maken voor hen”, zegt Wouter Noterman.

Het bedrijf heeft daarom al een tijd geleden het roer omgegooid. Ten eerste zet het in op toeleveranciers die op een correcte manier omgaan met hun medewerkers. “Ik heb vroeger nog samen met mijn vader de fabrieken in Bangladesh bezocht en ik heb dus gezien hoe het eraan toegaat. Op die manier wil ik niet werken.”

Lees hieronder het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen.

Wouter Noterman te gast bij ETION

Op donderdag 13 maart (19 uur, Kluisbergen) deelt Wouter Noterman zijn ondernemersverhaal met ETION. Meer info & inschrijven.