Pedro Matthynssens over de platformeconomie

Nog niet zo lang geleden boekte Vanbreda Risk & Benefits 0 euro online. Binnen 5 jaar wil de verzekeringsmakelaar een kwart van zijn omzet halen uit online activiteiten. “Platformen zijn de sleutel tot de toekomst”, oordeelt CEO Pedro Matthynssens. “Bedrijven die vandaag geen platform bouwen, overleven het niet.”

‘Raad eens? Ken je de meest waardevolle bedrijven ter wereld?’, zo vraagt Pedro Matthynssens, CEO van Vanbreda Risk & Benefits. Steevast denken veel mensen nog aan banken en pharma- en chemiereuzen als ze waardevolle bedrijven zoeken.

Maar de wereld is veranderd. Het zijn softwarebedrijven als Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet en Facebook die de topposities beheersen in de lijst van de meest waardevolle bedrijven. “Opvallend is dat deze bedrijven geen tot weinig activa hebben”, zegt Matthynssens. “AirBnB heeft geen enkel hotel. Uber heeft geen enkele auto. Daarentegen genereren ze waarde door intellectuele eigendommen, software en platformen. Dat doen ze door soms hun platformen gratis weg te geven, zoals Facebook.”

Platformdenken in 3 stappen

“De huidige tendens moet iedereen doen nadenken over hoe die succesvol wil zijn in de toekomst”, zegt Matthynssens. Drie axioma’s vindt hij daarbij belangrijk.

  • Stap 1. Geloof dat elk bedrijf een techbedrijf moet worden of dat het anders geen bestaansreden meer zal kennen.
  • Stap 2. Denk na hoe u in uw sector een platform kan bouwen dat klanten een sublieme ervaring schenkt.
  • Stap 3. Investeer in IT en marketing.

Om de eerste stap te zetten, volstaat het om te kijken naar de succesvolle businessmodellen van drie waardevolle bedrijven: de Chinese verzekeraar Ping An, de Amerikaanse retailreus Amazon en revelatie in de auto-industrie Tesla (Lees ‘Welk platformbusinessmodel past u?’). Maar wie in stap 2 zoekt naar eigen kansen, mag zich niet blindstaren op de grote Amerikaanse bedrijven.

"Wij willen de loodgieter worden van de verzekeringsindustrie in België."

De platformeconomie is er ook voor kmo’s en starters. Zo ontstonden in Nederland platformen als Booking.com, TakeAway en Ace & Tate. En ook voor Belgische bedrijven liggen er opportuniteiten open.

Lees het volledige artikel in Ondernemen, februari 2020 [PDF, 2 blz., 121 kB].