Philippe Weiler

Ook een hekel aan duurzaamheids-rapporten?

Bovendien was hij ook geen fan van duurzaamheidsrapporten zoals hij die dikwijls zag. In zijn dankwoord bij de uitreiking van de Award for Best Belgian Sustainability Report (Instituut voor Bedrijfsrevisoren) grapte Philippe Weiler dan ook dat hij duurzaamheidsrapporten haat. Hij vond het duurzaamheidsrapport dan ook opnieuw uit en hij is wel degelijk een overtuigde believer. Hij vindt dat een duurzaamheidsstrategie voor elk bedrijf een “ongelooflijke meerwaarde” kan betekenen: “Breng op zijn minst in je organisatie het duurzaamheidsdenkproces op gang. Je bent dan verplicht na te denken over wat is en wat gaat komen.

Het leidt tot interne doelen, die je zo openlijk mogelijk kan communiceren, ook extern. De meeste bedrijven hebben schrik voor de kritiek van ngo’s, share- en stakeholders. Dat is ten onrechte. Bovendien wordt het rapport steeds belangrijker. Financiële instellingen lezen het om te oordelen of ze het bedrijf zullen opnemen in hun portefeuille.”

De meeste bedrijven hebben schrik voor de kritiek van ngo’s, share- en stakeholders. Dat is ten onrechte.

Strategie

Toen Philippe Weiler in 2016 bij de grootste retailer van Europa aan de slag ging, kreeg de ex-WWF-werknemer één richtlijn: bouw rond de vijf pijlers — assortiment, medewerkers, milieu, maatschappij en businesspartners — een duurzaamheidsstrategie voor België uit en communiceer erover. De opdracht omvatte zowel de arbeidsomstandigheden waarin door Lidl verkochte kledij in Bangladesh wordt gemaakt, als duurzame chocolade en de CO2-uitstoot van de vrachtwagens die de winkels bevoorraden. Philippe Weiler: “Toen ik hier startte, liepen heel veel diverse acties rond duurzaamheid. Dat ging van het leggen van zonnepanelen tot het uitgeven van kinderkookboeken met gezonde recepten. Maar er was geen samenhang. We besloten met het directiecomité vast te leggen waar we eerst wilden aan bouwen. We opteerden voor 50 doelstellingen en benoemden de na te streven evoluties tussen 2016 en 2020. Gezien we binnen Lidl intern de verplichting hebben te rapporteren over onze duurzaamheidsprestaties, kozen we ervoor ook extern te rapporteren. We gebruikten daarvoor het duurzaamheidsrapport.”

Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen.