Kempenaar trofee

Kempenaar 2022: stem voor jouw favoriet!

Een nieuw ETION-seizoen, dat betekent een nieuwe Kempenaar. De prijs voor de Kempense onderneming die zich op de kaart zet met focus op duurzame groei en aandacht voor medewerkers en omgeving. Een waardengericht bedrijf met oog voor succes op lange termijn.

Een onafhankelijke jury selecteerde uit de bedrijven die hun kandidatuur stelden alvast 3 genomineerden. Stuk voor stuk straffe kanshebbers die tijdens de uitreiking op 6 oktober meedingen naar de felbegeerde trofee. We stellen ze even kort aan je voor. Helemaal onderaan deze pagina vind je ook een korte video over elk bedrijf.
 

Ooms Woonrealisaties

logo Ooms

Ooms Woonrealisaties uit Rijkevorsel is een rasecht Kempisch familiebedrijf. Gestart als eenmanszaak door Jan Ooms senior in 1954, telt het bouwbedrijf nu 120 medewerkers uit de buurt die met passie en plezier meewerken aan nieuwbouw-, renovatie- en interieurprojecten in de provincie Antwerpen.

Met intussen de derde generatie aan het hoofd, is Ooms een gevestigde waarde voor kwalitatief wonen, met een lange referentielijst van duizenden tevreden klanten. Hun ‘don’t worry, build happy’-principe garandeert een aangename, overzichtelijke en verrassende ervaring door het volledige creatieproces van een woning.

De belangrijkste erfenis die Ooms senior het bedrijf schonk, was een simpele les: ‘Soigneer de mannen op de werf, want zij zorgen ervoor dat we bestaan’. Een wijsheid die je vandaag herkent in de familiale sfeer die het bouwbedrijf zo kenmerkt. Lease a bike, fruit op het werk, een fietsploeg, tal van ergonomische hulpmiddelen, elektrische transpallets, geluiddempende vloertegels, grote werkruimtes,… het is duidelijk dat Ooms z’n mensen nog altijd goed soigneert.

Het lijkt wel één grote familie. Zeker met een feestcomité dat graag en veel viert. Een plek waar iedereen werkt zoals collega KRIS. Die staat voor Kwaliteit, Respect, Inzet en Samenwerking. Zelfs de samenwerking met hun onderaannemers is zo duurzaam dat ze generaties overstijgt.

? Ben Ooms vertelt in deze video waarom Ooms Woonrealisaties de Kempenaar verdient.
 

Renotec

logo Renotec

Renotec startte in 1985 als een tijdelijke vereniging voor asbestsanering van de Warande in Turnhout. Intussen is het innovatieve bouwbedrijf uitgegroeid tot een groep van 6 divisies en 3 studiebureaus met bijna 900 medewerkers.

Een klasse 8 aannemer die start waar andere stoppen. Ze zijn gespecialiseerd in asbestverwijdering, burgerlijke bouwkunde, restauratie, herbestemmingen, leidingtechnieken en energetische renovatie en worden ondersteund door studiediensten Grean Consult, Hydro Advice en Patrimoon. Het maakt van Renotec marktleider in de meest uitdagende renovatieprojecten. Hun missie: ‘Renovating for the future’. Kunstwerken, gebouwen, monumenten en ondergrondse leidingen opnieuw een toekomst geven met ambachtelijke kennis en innovatieve technieken.

En dat vraagt talent! State of the art, hoog opgeleide medewerkers, de besten in hun vak. In een innovatieve setting boordevol knowhow krijgt elk individu een groeiplan waarop men zijn professionele scenario kan bouwen. Zo wordt talent maximaal ondersteund en ontwikkeld. Renotec wil alle medewerkers kansen geven, laten leren en samen innoveren. Hun duurzame hr-beleid biedt doorgedreven opleidingen aan, voor alle niveaus. Niet alleen technische, maar ook met aandacht voor soft skills en persoonlijke ontwikkeling.

Resultaat: gemotiveerde en betrokken mensen die elke dag het verschil maken. En die er tegelijk een geheel eigen Renotec-woordenschat op nahouden… Soignaal (respectvol voor elkaar), Cliëntaal (respectvol in dialoog met de klant), ASAP (niet rap-rap, wel as safe as possible) en Ma’Chique (orde en netheid op de werf).

? Gedelegeerd bestuurder Roeland Fraussen legt uit waarom Renotec dit jaar de Kempenaar moet winnen.
 

Schoonmaak Kempen

logo Schoonmaak KEmpen

Schoonmaak Kempen richt zich voornamelijk op professionele gebruikers. Een jong bedrijf met een passie voor properheid en een ambitieuze groeier in facility management waarbij mensen centraal staan.

Het verhaal van Schoonmaak Kempen begon in 2017 in de garage van Kim Bogaerts met een schamel startkapitaal van 250 euro. De familieleuze ‘hard werken loont altijd’ maakte van die prille start een ondernemersdroom die werkelijkheid werd. Amper 5 jaar later staat er een flinke kmo met meer dan 30 medewerkers die in 2022 mikt op een omzet van 2 miljoen euro.

Maar meer nog dan een bedrijf met een ratio voor cijfers, is Schoonmaak Kempen een plek met een hart voor mensen! Die gaat voor een professionele dienstverlening, respectvolle samenwerking en open communicatie met alle stakeholders, verantwoord ergonomisch werk en een minimale milieu-impact. Getuige hun laatste boreling: Lucka, een bio-neutrale desinfectievloeistof. Van meet af aan een duidelijke keuze om ethisch te ondernemen als tegengewicht voor het negatieve imago van de schoonmaaksector. En omdat het gewoon ook zo hoort!

Medewerkers komen er terecht in een familiale sfeer, waarin ze respectvol met elkaar omgaan. Vaak zijn het onopgeleide mensen uit kwetsbare doelgroepen, maar iedereen is welkom. Ongeacht gender, nationaliteit, geloof, huidskleur of status. Verdraagzaamheid is er het sleutelwoord. Gelijke mogelijkheden en gelijke kansen voor iedereen. Taallessen verbeteren de integratie en diepgaand investeren in persoonlijke groei helpt er verbondenheid creëren.

? Waarom moet Schoonmaak Kempen winnen? Kim Bogaerts legt het uit in deze video.

 

Partner(s)