Jochanan Eynikel te gast in de studio van 'De Wereld van Sofie' op Radio 1, 13 mei 2025

Jochanan Eynikel op Radio 1 over morele druk voor bedrijven

Bijna de helft van de Belgen is bereid om Amerikaanse producten te boycotten. Dat blijkt uit een enquête van Knack en Le Vif, afgenomen bij 1.060 mensen. Ook merken die gelinkt worden aan Israël, zien steeds vaker consumenten afhaken. Die morele druk maakt het voor bedrijven steeds moeilijker om neutraal te blijven

Jochanan Eynikel gaf op 13 mei in 'De wereld van Sofie' op Radio 1 een verklaring voor deze tendens. "We zien een duidelijke trend", zegt hij. "Mensen denken na over de gevolgen van hun aankopen. Vlees eten, bijvoorbeeld, gaat vandaag niet alleen meer over smaak of prijs. Er komt ook een morele afweging bij kijken: is dit wel verantwoord?"

Die ontwikkeling past in wat hij de 'review-economie' noemt: "We zijn het al gewoon om producten te beoordelen op kwaliteit en service. Nu komen daar ook ethische dimensies bij. Ik vind dat geen slechte zaak." (bron vrtnws)

Lees hier het volledige artikel op vrtnws en herbeluister de uitzending (via knop onderaan het artikel)