- ETION
- Kennis Verwerven
- Jochanan Eynikel Op Radio 1 Over Morele Druk Voor Bedrijven

Jochanan Eynikel op Radio 1 over morele druk voor bedrijven
15 mei 2025
Bijna de helft van de Belgen is bereid om Amerikaanse producten te boycotten. Dat blijkt uit een enquête van Knack en Le Vif, afgenomen bij 1.060 mensen. Ook merken die gelinkt worden aan Israël, zien steeds vaker consumenten afhaken. Die morele druk maakt het voor bedrijven steeds moeilijker om neutraal te blijven.
Jochanan Eynikel gaf op 13 mei in 'De wereld van Sofie' op Radio 1 een verklaring voor deze tendens. "We zien een duidelijke trend", zegt hij. "Mensen denken na over de gevolgen van hun aankopen. Vlees eten, bijvoorbeeld, gaat vandaag niet alleen meer over smaak of prijs. Er komt ook een morele afweging bij kijken: is dit wel verantwoord?"
Die ontwikkeling past in wat hij de 'review-economie' noemt: "We zijn het al gewoon om producten te beoordelen op kwaliteit en service. Nu komen daar ook ethische dimensies bij. Ik vind dat geen slechte zaak." (bron vrtnws)