Inge Nuyens

Inge Nuyens over Dox: een familie­­bedrijf, maar evengoed een bedrijfsfamilie

Dox maakt en ontwerpt al bijna tweehonderd jaar meubelen. Geschiedenis is nooit ver weg. Een overgrootvader runde het bedrijf gedurende WOI, een grootvader tijdens WOII. Inge 
Nuyens kan er een tijdje over doorgaan: “Toen grootvader vroeg overleed, heeft grootmoeder het bedrijf gerund, maar in 1958 was dat niet evident als vrouw.”

Ik ben eigenaar van het bedrijf, maar het bedrijf is niet van mij, maar van een volgende generatie.

Covid

Veerkracht dus. “Toen covid losbarstte, heb ik onmiddellijk opgeroepen tot gesprekken met collega-ondernemers, kwestie van de moed niet te verliezen. Ook wie zijn zaak goed runt, zal goede en slechte dagen kennen, maar hoe ga je ermee om? Ondernemers hebben nood aan veerkracht en flexibiliteit. Wij waren recent op bezoek bij Soudal voor een ontmoeting met bevriende ondernemers. Twee thema’s werden boeiend besproken: duurzaamheid en de geopolitieke conflicten. Dirk Coorevits, CEO Soudal, beschreef de uitdagingen maar blijft er zelf rustig onder: ‘Ook dat zal voorbijgaan.’ Ik herinner me ook het interview met Vic Swerts (stichter van Soudal) op Kanaal Z waarin hij zei: ‘Het gaat nu zeer goed, maar ik heb heel veel zwarte sneeuw gezien.’ Eerlijk en realistisch. En zeer herkenbaar.”

Inge Nuyens is niet blind voor effecten van de actualiteit op het gemoed van mensen. “Op een recente managementmeeting bleek dat er wat onrust leefde onder de medewerkers. Gaza, Oekraïne, nerveuze concurrenten die verhalen rondstrooien… Ik heb onze maandelijkse ‘vooruitblik’ voor het team vervangen door een gezellig samenzijn en ik heb onze mensen kort toegesproken met als boodschap: iedereen kan gerust zijn. Trump, oorlog… het gaat voorbij. We hebben als bedrijf een waardevolle positie in een markt en iedereen deelt in die waardecreatie. Die positie is gegroeid vanuit onze waarden en die verdwijnt niet zomaar. Deloyale en zelfs agressieve concurrenten veranderen onze aanpak niet. Ze bewijzen gewoon dat we goed bezig zijn en vooral moeten verder gaan op onze eigen weg.”

Lees het volledige artikel in het juninummer van Ondernemen.