Hoe haal je vandaag nog talent in huis?

Dat het vandaag, gisteren en morgen moeilijk is om personeel te vinden, verbaast ons niet meer. Maar hoe vind je dan vandaag nog het nodige talent voor je onderneming? Hoe onderscheid je jouw bedrijf van dat van anderen in de regio en de sector? En hoe belangrijk is employer branding daarin? VDAB helpt je op weg.

Wat verstaan we onder employer branding?

Eigenlijk is employer branding niet meer of minder dan de manier waarop mensen naar je bedrijf kijken als werkplek. Het gaat dus over de profilering van jouw bedrijf als werkgever. Met je ‘employer brand’ wil je als authentieke werkgever een voorkeurspositie bemachtigen ten opzichte van de concurrent. Het ultieme doel is om daarmee toekomstige medewerkers aan te trekken én de huidige werknemers tevreden te houden.

Employer branding als rekruteringstool

We horen de term ‘employer branding’ dus het vaakst vallen als rekruteringstool, hoewel het in principe meer is dan dat. In de war for talent is employer branding zeker een sterk wapen. Maar hoe ga je nu precies aan de slag? Er zijn verschillende pistes en mogelijkheden. Een belangrijk onderdeel van de strategie zijn de huidige medewerkers. Zij dragen je brand mee uit en zijn een onmisbaar onderdeel van je wervingsstrategie. Zo’n 26% vindt namelijk nieuw werk via deze weg (onderzoek Randstad). Focus in je employer brandingstrategie dan ook op het tevreden stellen van je huidige personeelsbestand.

Pas daarna komt het externe luik. Talent aantrekken doe je door je te onderscheiden van anderen. Bijvoorbeeld met aantrekkelijke vacatures, een fijne werkplek of gewoonweg een aanlokkelijk salaris. Daarnaast is het belangrijk om aanwezig te zijn en visibiliteit te creëren rond je merk. Met een sterke sociale mediastrategie kom je al een heel eind. Ook blogs, persberichten en video’s zetten je merk sterk in de markt.

Vacatures en employer branding

Uiteindelijk wil je jouw vacatures in de kijker zetten bij relevante kandidaten. Plaats daarom zeker je vacatures op de website van VDAB, want dat is tot op vandaag de grootste jobsite van Vlaanderen. De openbare bemiddelingsdiensten (VDAB, Actiris en le Forem) vormen nog steeds het kanaal dat het meest wordt ingezet om werk te zoeken volgens een recent onderzoek van Randstad. In 2019 bezochten zo’n 15,7 miljoen surfers de website van VDAB bijna 45 miljoen keer. Dit komt neer op bijna 3,5 miljoen bezoeken per dag. Jouw vacatures kunnen hier dus beter niet ontbreken.

Daarnaast zijn er nog tal van mogelijkheden bij VDAB om je employer brand uit te stralen. Zo heeft VDAB verschillende business pakketten met extra adverteringsmogelijkheden. Naast een bedrijfspagina waar je je bedrijf kort voorstelt, een korte bedrijfsvideo oplaadt en je vacatures bundelt, zorgt VDAB ervoor dat je vacatures bij de relevante profielen terecht komen. Je vacatures verschijnen in de rubriek ‘aanbevolen jobs’ op het dashboard van de werkzoekende én op de facebookpagina’s van interessante kandidaten.