tibbe verschaffel

Groeien met duurzame producten

“Planet B wordt de new school Unilever”, zegt Tibbe Verschaffel (29), mede-oprichter en CEO van Planet B, vol enthousiasme. Hij heeft dan wel nog een eindje te gaan. In 2024 boekte het bedrijf een omzet van bijna zes miljoen euro en verdubbelde het in omvang met intussen 25 medewerkers. Dat resultaat mag er zijn voor een bedrijfje dat pas werd opgericht in 2018 met de expliciete bedoeling om gezonde en duurzame consumentengoederen op de markt te brengen. Vorig jaar draaide de groep een klein verlies en de CEO vertelde daar openlijk over op LinkedIn. Hij had graag een winst gerealiseerd om ook het team een bonus te kunnen uitkeren.

Duurzame groei

Tot nu toe heeft het bedrijf jaarlijks zijn omzet kunnen verdubbelen. Om dat in de toekomst vol te houden, wil Planet B niet alleen organisch groeien, maar ook partnerschappen aangaan en zelfs andere bedrijven overnemen. “Bedoeling is om een groep uit te bouwen met daaronder allemaal consumentenmerken. In onze strategie ontwikkelen en verkopen we een resem huishoudproducten en voedingswaren onder verschillende merken, maar met een gemeenschappelijke achtergrond. Ons CRM-systeem kan de data van de producten ook verbinden met alle klantengegevens. Op die manier willen we nieuwe klanten kunnen aantrekken met merken die ze wel al kennen.”

De oprichters Tibbe Verschaffel, Junior Cuigniez en Máté Tóth mikken hoe dan ook op een duurzame werking op de lange termijn. Daarvoor hebben ze intussen ook financiële partners gevonden. Enerzijds zijn er vier business angels die een stuk kapitaal inbrengen. Anderzijds hebben ze ook een krediet lopen bij een aantal banken (waaronder KBC) met een garantiestelling door PMV.

'Ga nie, besta nie’ is de interne slogan

Bamboerietjes

Het eerste product dat op de markt kwam, was het herbruikbare rietje Bambooze. Dat is verkrijgbaar in 2000 Duitse winkels van Aldi en in de Belgische supermarkten. De wasstrips van het merk Klaaar maken ook duidelijk hoe het bedrijf kijkt naar de wensen van de consument. Die strips zijn duurzaam omdat er helemaal geen water meer inzit. Dat maakt het transport veel goedkoper. Daarnaast zijn ze makkelijk te gebruiken: gewoon een wasstrip in de trommel leggen en dus geen vloeistof afmeten in een dop. Ze zitten ook in een dun doosje en passen makkelijker in een boodschappentas dan een zware flacon. Ten slotte zijn ze ook goedkoop. Met 9,95 euro voor 40 strips komt dat op 25 cent per wasbeurt.

Lees het volledige artikel in het maartnummer van Ondernemen.