Eline David

Eline David: "Veerkracht is belangrijk in ons groeiverhaal"

“Rond bijverdienen hangt steeds minder een negatieve perceptie. Voor veel mensen gaat het ook om het sociaal contact naast de extra inkomsten”, zegt Eline David, general manager van NowJobs België.

ETION: Hoe is het idee voor NowJobs ontstaan?

Eline David: “In 2013 volgde ik met een collega van Accent een Creativity Class aan Vlerick. Daar ontstond het idee van SWOP, een soort Tinder voor mensen die op zoek zijn naar een job. Dat hebben we toen als een gimmick gelanceerd. Wie naar links swipete, toonde geen belangstelling in de job. Een veeg naar rechts betekende dat iemand van Accent binnen de 48 uur belde. We dachten dat het idee wel wat pr zou opleveren, maar SWOP bleek populairder dan gedacht: elke maand vonden meer dan honderd mensen een job via de app.
Vandaag, tien jaar later, staan er meer dan 65.000 vacatures in SWOP, dat door House of HR nog altijd gebruikt wordt als digitaal instroomkanaal voor vaste jobs. NowJobs vertrok van hetzelfde idee, maar maakte het 100 procent digitaal en lanceerde meer functies voor tijdelijke jobs.”

ETION: Jullie zijn dus nog een stap verder gegaan?

“We hielden een brainstorm met de titel: ‘How to kill Accent?’ Wat zou een digitale bedreiging kunnen zijn voor Accent? Soms moet je disruptief denken om iets te realiseren. Met een paar personen bij Accent waren we ervan overtuigd dat je alles kunt digitaliseren wat in een traditioneel uitzendkantoor gebeurt.
Europees onderzoek had bovendien aangetoond dat een fysiek sollicitatiegesprek voor vaste jobs nog altijd nodig was, maar niet voor laagdrempelige bijverdiensten of studentenjobs. Toch was er daarvoor op dat moment nog niets op de markt. Om die reden hebben we de app gericht op bijverdieners. In 2016 gingen we live met een 100 procent digitaal uitzendplatform voor bijverdieners en studenten binnen horeca en retail. Inmiddels zijn daar een aantal belangrijke sectoren bijgekomen: events en festivals, logistiek en transport, administratie en services, en nijverheid en industrie.”

We hadden niet meteen een goede app, maar wel het beste team.

ETION: NowJobs wilde disruptief zijn. Happen jullie nu effectief uit de omzet van andere bedrijven binnen de groep?

“Het is onze sterkte dat wij tot een solide groep (House of HR, red.) behoren die financieel gezond is. De bedrijven binnen die groep versterken elkaar. Elk jaar groeien we op een verstandige manier. We zullen bijvoorbeeld niet opeens dertig mensen aanwerven als dat niet nodig is. De mensen met wie we ooit zijn begonnen — onze pioniers — zijn er nog altijd. Het is een team dat sterk samenhangt. En ondertussen is ons team nog meer versterkt met heel wat competente NowJobbers. Een gemeenschappelijke deler is onze passie voor ons bedrijf en ons product.”

Lees het volledige artikel in het decembernummer van Ondernemen.