Duurzame innovatie door de juiste stakeholders te betrekken

Een innovatietraject is al lang niet meer alleen product- of technologiegedreven, zo weet Made. Duurzame innovatie betrekt zowel interne als externe stakeholders, waardoor het al snel gaat over waarden en normen.

Hoe sterker technologie in ons leven ingrijpt, hoe meer nood aan morele verbeelding bij het ontwerp ervan, zo schrijft Jochanan Eynikel in zijn nieuwe inspiratienota. Waardengedreven innovatie anticipeert dan ook op de maatschappelijk en morele impact van innovaties. Timothy Macken, mede-oprichter van Made, kan er zich iets bij voorstellen.

Design & innovatie

Van oorsprong een klassiek ontwerpbureau, is het Antwerpse Made (www.haveitmade.be) vandaag geëvolueerd naar een agency voor zowel design als innovatie. “Onze medewerkers zijn niet meer alleen maar ontwerpers, maar iedereen werkt wel vanuit het principe van ‘design-denken’. We schuiven steeds verder naar de voorkant van innovatietrajecten door voor en met onze klanten nieuwe concepten en de businessstrategieën rond die concepten te ontwikkelen”, aldus Macken.

“Om ervoor te zorgen dat we relevante en succesvolle producten creëren, baseren we onze trajecten op onderzoek rond enerzijds het gedrag van eindgebruikers — wat mensen verwachten, wat hen remt, motiveert, frustreert, waar ze van dromen zelfs... — en anderzijds de strategische doelstellingen en capaciteiten van onze klanten. De oplossingen die we bedenken, zijn al lang niet meer enkel fysieke producten. We combineren product design met digitaal en service design, want die drie spelen vandaag bijna altijd op elkaar in.”

"De projecten waar we het liefst aan werken zijn de projecten die de meeste positieve maatschappelijke impact hebben. We willen met zinvolle zaken bezig zijn."

Vertalen

Sommige bedrijven wisselen middelen en doelen door projecten te forceren die “iets met Blockchain” of “iets met een app” doen. Er is een trend om “technology first” te laten komen. Made stelt dan steevast de vraag: welk doel wil je ermee bereiken? Welk gedrag wil je stimuleren (Behavior-first)? Welke meerwaarde wil je genereren?

“Voor Renson hebben we net een eerste release gedaan van een app waarmee je de luchtkwaliteit in je huis kan beheren. Uitgangspunt van Renson was de vaststelling dat hun toestellen veel data capteren die ook voor de gebruiker heel interessant kunnen zijn. Dat veronderstelt natuurlijk dat die data worden vertaald in een boodschap die de eindgebruiker snapt en waar hij iets aan heeft. We zijn onze verkenning begonnen met een onderzoek naar wie er allemaal in aanraking komt met toestellen. Dat zijn natuurlijk de eindgebruikers, maar bijvoorbeeld ook de installateurs bleken een grote impact te hebben op de gebruikservaring. In trajecten waar men enkel vanuit de technologie vertrekt, wordt vaak de impact van indirecte stakeholders onderschat of zelfs vergeten.