Berny Ham en Jan Casteels

Duracell: technolo­gie maakt productie slimmer

Duracell werkt al een tijdje aan het optimaliseren van de productiviteit in de Belgische fabrieken van Aarschot (batterijen) en Heist-op-den-Berg (etikettering en verpakking). Dat heeft intussen geleid tot een aanzienlijke verbetering van de cijfers. Met hetzelfde aantal mensen kan het nu de helft meer batterijen produceren.

Daarmee evolueert het in het dure België naar een kostenniveau dat vergelijkbaar is met de fabriek in China. En door de globale economische en politieke ontwikkelingen krijgt Duracell in België de wind in de zeilen.

Jan Casteels, plant manager: “De vorige Amerikaanse president Trump had de importheffingen verhoogd voor producten die vanuit China ingevoerd worden in de VS. Nu is het interessanter voor Duracell om die batterijen vanuit Europa naar Amerika te sturen. Daar komt nog bij dat de coronacrisis heeft geleid tot aanzienlijke hiaten in de bevoorrading vanuit Azië naar de Europese markten. Onze concurrenten die alleen in Azië produceren, kampen nu met problemen om de schappen te vullen. Intussen kunnen wij de lokale markt bedienen vanuit de fabrieken in België. De groep heeft intussen beslist om vast te houden aan een strategie met een lokale productie voor elk continent. Dat verzekert onze toekomst op de lange termijn.”

De belangrijkste consequentie van al die inspanningen is de verhoging van de productiviteit met vijftig procent.

Digitalisering

De strategie steunt op voortdurende innovatie. Intussen neemt de fabriek in Aarschot het voortouw op het vlak van continue verbetering van de productie. De basis van alles is de doorgedreven digitalisering van alle processen in de fabriek. Dat is een proces dat al in 2016 is opgestart met de beslissing om komaf te maken met de eindeloze stroom van papieren documenten en aparte rekenbladen die de fabriek overspoelde.

Berny Ham, senior technical director: “Dit is meer dan een investering. We wilden het productieproces zelf verbeteren op een manier die niet zomaar te kopiëren valt door de concurrentie. We kopen dus geen snellere machine, want die kan iedereen zich aanschaffen. Maar een volgehouden inspanning naar digitalisering met nieuwe technologische tools én een diepgaande cultuurverandering bij alle betrokken medewerkers… dat kan je niet snel kopiëren. Daarmee richten we een muur op die onze voorsprong op de concurrentie voor een aantal jaren veiligstelt.”

We hebben de tussenschotten tussen IT en operationele technologie verwijderd.

Die voorsprong heeft Duracell in twee stappen gerealiseerd. Eerst door te mikken op snelheid om daarna slimmer te werken. De fabriek kon zijn actiesnelheid opdrijven door alle gegevens te verzamelen in één digitaal platform en beschikbaar te stellen via portalen. In de tweede fase ging het bedrijf slimmer werken door een betere analyse van die data.

Lees het volledige artikel in Ondernemen, maart 2022.