Yannick Hindryckx en Jean-Louis Goddeeris

“Den elvendertigste in de reke”

Dat gevoel overviel Yannick Hindryckx nadat hij bedrijfsleider Jan Godddeeris had gebeld over het aanbod van ETION. Aan de telefoon had vader Goddeeris verzucht dat hij ‘den elfendertigste in de reke’ was, maar verrassend genoeg mocht Yannick wel op gesprek. Hij leerde er ook zoon Jean-Louis kennen. Yannick Hindryckx: “Ook al een directe, spontane communicator.” Jean-Louis Goddeeris beaamt: “We zijn allebei direct, maar mijn vader heeft vanuit zijn ervaring meer de neiging om wat korter door de bocht te gaan. En net als mijn vader had ik wat tijd nodig om te vatten wat ETION uniek maakt.”

Maar jij kan er ondertussen al mee lachen?

Yannick: “Zeker. Al was het maar omdat hun directheid mij vandaag helpt om snel naar de kern te gaan. En al bij al voelde ik al een openheid en bleek Jan eigenlijk een aimabele man met een affiniteit voor wat ETION verstaat onder ondernemen. Zoon Jean-Louis is kort nadien komen kennismaken met de NextGen Table, een groep bedoeld voor opvolgers in familiebedrijven.”

Jean-Louis: “En ik vond die meteen super. Ik hield er van de openheid en de herkenbaarheid. Iedereen zit er midden in de problematieken die jij ook kent als ondernemer of beslisser. Deelnemers durven er ook te benoemen wat niet zo goed gaat. Ik ken het verschil met andere omgevingen, want als verkoper heb ik wel wat events bezocht om een netwerk uit te bouwen. Op zich niet oninteressant, maar bij ETION had ik interacties van een ander type. Ik hoor er nogal wat verhalen die me bijblijven.”

In alles wat mij bijblijft van die bijeenkomsten, valt me op dat er altijd elementen van kwetsbaarheid en openheid in zitten.

Bijvoorbeeld?

Jean-Louis: “Ik denk nu aan een specifiek verhaal van een bedrijfsleidster die recent het familiebedrijf had overgenomen. Op een bepaald moment ging het zakelijk even niet goed en moest er bezuinigd worden en dan ging het niet over het koekje bij de koffie. Ik herinner me hoe ze worstelden, maar uiteindelijk open kaart speelden als familiale aandeelhouders tegenover hun trouwe en gewaardeerde medewerkers. Belangrijk waren hun open communicatie en hun tekenen van solidariteit. Het management schakelde bijvoorbeeld over op véél bescheidener bedrijfswagens. In alles wat mij bijblijft van die bijeenkomsten, valt me op dat er altijd elementen van kwetsbaarheid en openheid in zitten. Je leert er bijna altijd iets uit. Zeggen waar je sukkelt, maakt je sterker. Dat soort omgeving biedt ETION bij uitstek. Succesverhalen krijgen we genoeg.”

Zijn er ook die daarop afhaken?

Yannick: “Wie andere doelstellingen heeft, zal inderdaad niet zo gauw ‘delen’. De groep selecteert als het ware zichzelf en dat zorgt er ook voor dat mensen makkelijk delen. En er dus ook meer uithalen. Dat is de paradox. Om die reden hoef ik niet zo te gaan pushen en is er organische instroom.”

Jean-Louis: “Heel veel problemen kunnen makkelijker worden opgelost door zaken open op tafel te leggen en door in te zetten op bredere invalshoeken. Op die manier is het zakelijk rendement er ook, zij het indirect.”

Lees het volledige artikel in het juninummer van Ondernemen.