Toon Bossuyt

BOSS Paints ontwikkelt nieuwe zakelijke modellen

"Onze raad van bestuur staat erop dat de directie plannen uitwerkt om het voortbestaan op de lange termijn te verzekeren. BOSS Paints is zeker tijdens de periode van de lockdown nog fel gegroeid, maar we weten dat de markt van ons kernproduct onder druk staat", zegt Toon Bossuyt, CEO van BOSS Paints.

"Ten eerste worden schilderbare materialen aan gebouwen steeds meer vervangen door materialen die geen verfonderhoud vergen. Denk maar aan het succes van aluminium voor ramen in plaats van hout. Daarnaast is de kwaliteit van de verf verbeterd, zodat minder lagen nodig zijn. Ten slotte bereidt de Europese overheid strenge wetgeving voor over chemische producten. Zo zouden schimmelwerende middelen wellicht beperkt worden en dat zal de productie en opslag van watergedragen verf volledig overhoop gooien. We hebben intussen beslist dat we ons zullen wapenen tegen die evolutie met drie nieuwe initiatieven."

Nieuwe product-marktcombinaties

De eerste beslissing is de doorstart voor de Colora-winkels op de Nederlandse markt. Na twaalf jaar ervaring te hebben opgebouwd bij onze noorderburen, kan BOSS Paints intussen gunstige resultaten voorleggen met de winkel in Uden. Dat succes vormt de basis van de opstart van een aantal nieuwe vestigingen in Nederland.

Stefaan Roobrouck
Stefaan Roobrouck

Daarnaast investeert BOSS Paints ook in twee nieuwe producttypes. Sinds kort produceert het gespecialiseerde minerale verven en pleisters die worden verkocht door het Amerikaanse Domingue Finishes. “Daarmee zetten we grote stappen op het vlak van duurzame alternatieven voor de klassieke verf. We werken nauw samen met onze Amerikaanse partner die zorgt voor de marketing en distributie. Het bedrijf mikt op het meest exclusieve segment”, zegt Stefaan Roobrouck, director of business development van BOSS Paints.

Een bijkomende nieuwe product-marktcombinatie is de distributie van gevel­isolatie en de bijbehorende pleister. “BOSS Paints werd gecontacteerd door een producent die een distributeur zocht voor de Belgische markt. Gevelisolatie heeft een enorm potentieel, dankzij de strijd tegen de klimaatopwarming die nu op gang komt. In het najaar starten we met de verkoop onder het merk Boss Clima bij de professionele schilders die nu al klant zijn bij ons. Vanaf begin volgend jaar zullen we ook de aannemers van isolatiewerken en de pleisterbedrijven benaderen”, aldus Stefaan Roobrouck.

Innovatie loopt nooit gesmeerd

De plannen ogen heel veelbelovend, maar de uitwerking ervan heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Toon Bossuyt: “Ik werk graag aan dergelijke projecten om nieuwe markten aan te snijden, maar ik weet ook dat het altijd lastig is. De medewerkers moeten hier tijd voor krijgen die er niet altijd is. De nieuwe aanpak zorgt voor wrijving in bestaande processen, want we zijn er nog niet op georganiseerd. Om al die redenen hebben we ook beslist om ons te concentreren op die drie genoemde initiatieven. We gaan niet meer op zoek naar bijkomende mogelijkheden.”

Lees het volledige artikel in Ondernemen, september 2022.