man met duimen omhoog en papieren zak over het hoofd

Blind aanwerven: iets voor jou?

Wat is blind aanwerven?

Kies je als organisatie voor blind aanwerven? Dan weet je in eerste instantie niet wie je nieuwe werknemer wordt. VDAB selecteert de meest geschikte kandidaat op basis van de criteria en voorwaarden die jullie samen vastleggen. Ook de kandidaat weet niet in welke sector of bij welk bedrijf die terechtkomt. Het belangrijkste bij blind aanwerven zijn de competenties van de kandidaat, en jullie gemeenschappelijke waarden en normen. We onderscheiden 3 noodzakelijke kenmerken van je bedrijfscultuur.

1. Een open-minded organisatiecultuur

Frederik Gulinck: “Opleiden is echt enorm belangrijk. Bedrijven die de kant-en-klare witte raaf verwachten, zijn eraan voor de moeite. Die bestaat ook niet meer. Je moet echt een open geest hebben. Mensen de kans geven om te leren en daar het juiste kader voor voorzien, is cruciaal. Dat vraagt een investering als bedrijf — in tijd én in middelen — maar met die mindset kom je vandaag vooruit. Ik zie ook dat bedrijven die zich meer richten op soft skills, ideaal zijn voor blind aanwerven.”

2. Zin voor innovatie

Lize Gengler: “Schrikt een innovatieve manier van aanwerven je niet af? Dan kan je als bedrijf veel winnen bij een blinde aanwerving. Voor ‘Blind Gesprongen’ hebben iemand geplaatst in een bedrijf met een hele toffe bedrijfscultuur. ‘Work hard, play hard’, zeg maar. Ze geloofden er vanaf het begin in en zagen er geen graten in om onze kandidaat from scratch op te leiden. Ook de bedrijven in de horeca die we gecontacteerd hebben, waren heel erg te vinden voor deze manier van aanwerven. Het is een innovatieve sector, en dat willen ze ook naar potentiële werknemers uitstralen.”

3. Het menselijke primeert

Frederik Gulinck: “Het werkgeluk van de werknemer wordt steeds belangrijker. ‘Hoe kunnen wij daar als werkgever bij helpen?’ Dat moet een cruciale vraag zijn binnen de hr-afdeling van je organisatie. Ga je daar als bedrijf niet in mee, dan loop je het risico dat je medewerkers andere oorden opzoeken … De war for talent is écht. En er is ook een groot voordeel als het menselijke primeert. Als je investeert in de mensen die je aanwerft, bind je ze aan je bedrijf. Ze worden een stukje familie. Mensen zijn niet alleen op zoek naar een job waarin ze goed verdienen en een fancy jobtitel hebben. Ze leren ook graag bij.”

Ook interesse in blind aanwerven? Of in alle andere services die VDAB aanbiedt om aan te werven, op te leiden en bij te scholen? Op de werkgeverswebsite van VDAB vind je tal van hulpmiddelen, tips en adviezen om de perfecte werknemer te vinden, blind of niet.