Als betrokkenheid en engagement het louter werken overstijgen

Fotograaf
iStockphoto.com

Werken met plezier is een belangrijke betrachting bij Miko. HR-manager Katelijne Vos heeft het over de klassieke P’s van de duurzame bedrijfsvoering, maar ook ‘Pleasure’ krijgt zijn P.

Miko, bekend van zijn koffie- en kunststofverwerkende activiteit, streeft als familiebedrijf een aantal waarden na in zijn missie. De organisatie — die duurzaam ondernemen hoog in het vaandel draagt — zet vier P’s voorop: Profit, People, Planet en Pleasure. Een gekend voorbeeld is dat van de Puro koffie, weet HR-manager Katelijne Vos: “We streven winst na, maar willen een eerlijke prijs voor de lokale boer en tegelijk zorg dragen voor de planeet. Het is echter als onderdeel van de laatste waarde dat HR heel wat initiatieven op het getouw zet om onze medewerkers gemotiveerd te maken.”

"We willen ons profileren als een familie waar iedereen met respect behandeld wordt."

Plezier als letterwoord

Miko wil zich profileren als een familie waar iedereen met respect behandeld wordt. Het is de vierde P in de missie die via respect naar engagement en betrokkenheid streeft. Het woord PLEZIER staat voor Positivisme, Luisteren, Enthousiasme, Zekerheid, Initiatief, Engagement en Respect. Bij Miko zijn dat geen loze beloftes of holle frasen op posters, zegt Katelijne Vos: “Eén van de slogans bij ons is ‘Doe wat je zegt en zeg wat je doet’. We zetten als werkgever acties op, maar het initiatief mag ook komen van onze medewerkers zelf. Daartegenover staat dat we hen zekerheden willen bieden in een steeds veranderende omgeving. Dat vraagt dan weer flexibiliteit van onze medewerkers om met verandering om te gaan. Stilstaan is geen optie. Continu veranderen en verbeteren is een must.”

Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen [PDF, 2 blz., 135 kB].