Wat corona écht veranderde op het werk

Heeft de coronacrisis iets veranderd aan onze verhouding tot werk? Kiezen we voor meer vervullende jobs? Is de work-life balans belangrijker geworden? Is telewerk het nieuwe normaal? Het zijn vragen die in 2020 al enkele maanden na het uitbreken van de coronacrisis gesteld werden. Toch kunnen we ze nu pas echt beantwoorden.

Het recht op connectie

Een van de onderdelen van de recente arbeidsdeal is het recht op ‘deconnectie’. Dat houdt in dat — mits het afsluiten van een cao — werknemers in bedrijven van minstens twintig werknemers het recht hebben om buiten de werkuren niet te moeten antwoorden op mailtjes of telefoons. Een overdaad aan digitale connectie kan in sommige gevallen leiden tot burn-outs. Of een uniforme verplichte afspraak daarvoor de beste maatregel is, is twijfelachtig. Bovendien is het omgekeerde ook waar: te weinig connectie schaadt evengoed de mentale gezondheid van werknemers.

De Grote Ontslaggolf: ook in België?

Leidt de pandemie tot meer vrijwillig ontslag? Een recente studie van McKinsey lijkt die these alvast te bevestigen voor enkele Angelsaksische landen. Vooral de Amerikaanse arbeidsmarkt kent vandaag een ongeziene opzeggolf, ook wel ‘The Great Resignation’ genoemd. Meer dan 19 miljoen Amerikanen zegden hun baan op sinds april 2021. Meer dan een derde deed dit zonder uitzicht op een nieuwe job.

Vier tips voor een échte hybride samenwerking

Nu thuiswerk opnieuw verplicht wordt voor 4 dagen per week (vanaf 13 december 3 dagen), is het tijd om in te zetten op een échte hybride samenwerking, waarbij we ons werk slim organiseren en aandacht hebben voor ons welzijn. Acerta geeft je alvast vier praktische tips.

Helft medewerkers presteert thuis meer dan op de werkvloer

Kantoor evolueert steeds meer naar ontmoetingsplek

"De kortere werkweek leidt tot meer welzijn"

Hoe blijf je over het mentale welzijn van je medewerkers waken?

Zelf voor mentale hygiëne zorgen

Thuiswerken met kinderen: hoe help je je medewerkers?