Z-Extra: Hans Diels over het belang van toekomstdenken

(Kanaal Z, 30 september 2024)
Hoe bereid je je onderneming voor op de toekomst? Francesca Vanthielen vraagt het aan Hans Diels, toekomstdenker en expert geopolitiek, in deze laatste aflevering van Z-Extra Geëngageerd Ondernemen.

Luc De Tollenaere: Samen naar de top

Een stevige sportieve uitdaging in het kader van Kom op tegen Kanker bezorgde een grote groep collega’s van Automotion een intense succeservaring en bracht hen dichter bij elkaar. Directeur Luc De Tollenaere merkt ook dat het effect helpt om een stevig groei- en veranderproces te verwerken, zo blijkt uit zijn getuigenis in het decembernummer van Ondernemen.

Themagroep: organisaties in verandering

Duik met ons in de dynamiek van (interne) verandering tijdens deze ETION-themagroep. In een wereld die voortdurend evolueert, is het omarmen van verandering een cruciale vaardigheid voor organisaties die willen bijblijven. In deze themagroep staat de uitdaging centraal om medewerkers mee te nemen in een cultuur van voortdurende aanpassing.

Workshop met Philippe Bailleur

De wereld is in volle ontwikkeling. Onvoorspelbaarheid, complexiteit en onzekerheid zijn meer dan ooit aan de orde. Hoe bouw je aan een organisatie die voldoende veerkracht heeft om daarmee om te gaan?

ETION gaat in productie: Anglo Belgian Corporation

De Anglo Belgian Corporation of ABC is een fabrikant van grote dieselmotoren. Reusachtige machines die voornamelijk in scheepvaart, spoorwegen en elektrische centrales gebruikt worden. En daarin is het marktleider, met klanten op alle continenten.   

Trend Table 2024 (Vilvoorde)

In een razendsnel veranderende wereld moet je als onderneming soepel kunnen bijsturen. Daarom is het belangrijk om vooruit te kijken. Zeker als veranderingen zich vandaag al laten voelen!

In de Trend Table laten vier experts hun licht schijnen op trends die een belangrijke impact zullen hebben op hoe we in de nabije toekomst gaan samenleven en ondernemen.

Tijdens dinergesprekken-rond-de-tafel toets je hun inzichten aan je eigen ervaring en die van de andere deelnemers.

Van Cronenburg: vakmanschap en technologische innovatie

De exclusieve kranen, deurklinken en kasttrekkers van het Gentse familiebedrijf van Cronenburg zijn wereldwijd terug te vinden in hotels, historische gebouwen en residentiële projecten. Vakmanschap en ambacht staan centraal, maar gaan samen met technologische innovatie. De sterke groei noodzaakt Peter van Cronenburg en zijn vrouw Régine Yvergneaux op zoek te gaan naar een externe CEO.

Fredo De Smet: juiste taal vinden om te veranderen

“We kunnen de noodzakelijke veranderingen in de maatschappij alleen op gang brengen door een boodschap te brengen die de mensen niet afschrikt. Het mag geen anti-verhaal worden, want de nood is hoog. We moeten nu actie ondernemen om op de lange termijn veranderingen te realiseren”, zegt Fredo De Smet in Ondernemen.

De boer die niet langer de speelbal is van grote spelers

“In onze hoevewinkel verkopen we intussen al zelfgemaakte algenijsjes, -kazen, -chocolade, -thee en andere producten. In België is dat een nieuw product, maar voor Japanners zijn algen al lang een vast onderdeel van hun dieet, omdat het een geweldige bron is van eiwitten en mineralen. Daarom maken algen ook deel uit van voedingssupplementen. Het kweken van de chlorella-alg moet al gauw een extra inkomen opleveren en zo de ontbrekende schakel vormen in een echt circulair landbouwbedrijf”, zegt Kris Heirbaut.

Verbinding als rode draad

De derde generatie van het Kortrijkse familiebedrijf Verilin specialiseert zich in hoogwaardig tafel- en bedlinnen en gordijnen. “We hebben niet de ambitie om nog extreem te groeien. We zijn gefocust op wat we doen en zijn betrokken met onze klanten. Dat kun je niet in het oneindige doen”, zo vertellen de zussen Ilse en Anne-Sophie Dedeken in Ondernemen.