Ben Vandenberghe (Skyline Communications) over groei en innovatie

Fotograaf
Jan Locus

Geheel op eigen kracht is familiebedrijf Skyline Communications uitgegroeid tot een wereldspeler in zijn specifieke niche. Volgens huidig CEO Ben Vandenberghe vormt het vinden van de juiste profielen de belangrijkste rem op de groei. Hij roept de overheid dan ook op om een meer realistische koers te varen voor het aantrekken van buitenlandse werknemers en vooral om in ons onderwijs meer aandacht te hebben voor programmeren.

‘Doe stille voort’ is een leuze die opgaat voor heel wat West-Vlaamse familiebedrijven. Zo ook voor Skyline Communications dat zijn hoofdkwartier in Izegem heeft. Ver weg van het licht van de schijnwerpers bouwde de familie Vandenberghe de voorbije 30 jaar haar levenswerk uit. Intussen is Skyline Communications uitgegroeid tot een innovatieve wereldspeler met zowat 300 werknemers en een omzet van 35 miljoen euro.

De jongste jaren reeg het bedrijf de awards en prijzen aaneen. Zowel in 2012 (bij de kleine bedrijven) als in 2017 (bij de grote bedrijven) kreeg Skyline Communications de ‘Leeuw van de Export’ waarmee het bedrijf voor een unieke dubbel zorgde. Trends Magazine nomineerde huidige CEO Ben Vandenberghe voor de titel van ‘Manager van het Jaar’. Hij blijft echter rustig bij al die aandacht. “Voetjes op de grond”, is volgens hem dan ook de belangrijkste levensles die hij van zijn vader kreeg.

“Lokale verankering is ontzettend belangrijk voor ons.”

ETION: Het was vader Leo (ex-Barco) die in 1985 de basis van Skyline Communications legde. Aanvankelijk spitste het bedrijf zich toe op de ontwikkeling van hoogfrequentproducten voor kabeltelevisieoperatoren. Onder impuls van de tweede generatie — de broers Ben, Bert en Frederik — gooide het bedrijf het roer helemaal om. Vanwaar die totale ommekeer?
Ben Vandenberghe: “Om te overleven moet een ondernemer zichzelf continu in vraag stellen en dat is wat we toen hebben gedaan. Toegegeven, het was een moeilijke beslissing. De markt veranderde echter razendsnel en in hoogfrequent was niet zoveel innovatie mogelijk. Bovendien was het ook geen activiteit die we wereldwijd konden uitrollen. We moesten onszelf heruitvinden en daarom investeerden we in de ontwikkeling van DataMiner, een softwareplatform waarmee satelliet-, telecom- en mediabedrijven hun hele infrastructuur kunnen monitoren en aansturen. Het betekende een bocht van 180 graden: van hardware naar software, van een lokale naar een wereldspeler.”

Hoe keek vader Leo naar deze omwenteling?
Ben Vandenberghe: “Voor hem was het natuurlijk even slikken. In het begin was hij heel kritisch en stelde hij volop vragen. Maar hij toonde ook begrip en hij gaf ons uiteindelijk de volledige vrijheid. Dat we de nieuwe activiteit konden ontwikkelen binnen de schoot van het bestaande bedrijf was overigens een enorme troef, want zo verliep de overgang geleidelijk. We stonden bovendien voor een uitdagend investeringstraject en dankzij het moederbedrijf konden we alles met eigen middelen financieren. Anders hadden we moeten aankloppen bij een externe investeerder en dan zou Skyline Communications uiteindelijk een heel ander verhaal geworden zijn.”