Kris Sterkens: “Alles start met betrokken medewerkers”

Auteur: 
Jo Cobbaut

Midden in de eerste golf van de coronacrisis werd Kris Sterkens CEO van Janssen Pharmaceutica. Tijd spenderen met de medewerkers en naar hen luisteren, verliep deze keer anders dan verwacht. “Toch zijn we blijven inzetten op betrokkenheid, innovatie en passie voor de patiënt. De komst van het vaccin wordt dit jaar de belangrijkste uitdaging”, zo vertelt hij in het maartnummer van Ondernemen.

ETION: Welke impact had de coronacrisis op Janssen Pharmaceutica?

Kris Sterkens: “Net zoals bij elk bedrijf heeft de coronacrisis een grote invloed op onze activiteiten, maar hoe we ermee omgaan, verschilt van andere sectoren. Als leidend bedrijf in de gezondheidszorg moeten we er in de eerste plaats voor zorgen dat we onze geneesmiddelen wereldwijd kunnen blijven leveren aan de patiënten. In de therapiegebieden waarin wij werkzaam zijn, is het soms letterlijk een kwestie van leven of dood voor patiënten die bijvoorbeeld kanker of hiv hebben."

We hebben onmiddellijk een noodplan gemaakt: wat moeten we nu acuut doen om onze business draaiende te houden vanuit het perspectief van de patiënten? Aangezien de productie niet mocht stilvallen, hebben we speciale maatregelen genomen om de gezondheid van onze medewerkers te garanderen, met uiteraard social distancing als een van de belangrijkste acties. Daar komt voor een campus met een omvang als de onze, heel wat bij kijken. Zo hebben we bijvoorbeeld zesduizend stoelen in een opslag geplaatst, zodat we in al onze vergaderzalen en in de cafetaria’s de afstand van anderhalve meter konden respecteren."

"Daarnaast wilden we onze maatschappelijke rol opnemen en de overheid, waar mogelijk, bijspringen. In veertien dagen tijd bouwden we een diagnostisch testcentrum dat op zijn piek vijfduizend COVID-testen per dag deed. We zetten ook twee productielijnen op voor alcoholgel, omdat ziekenhuizen er niet voldoende hadden. Medewerkers konden op kosten van het bedrijf vrijwilligerswerk doen. Daar zijn de werknemers massaal op ingegaan."

"Midden in de eerste golf werd ik aangesteld als CEO. Wanneer je zo’n nieuwe verantwoordelijkheid krijgt, wil je tijd spenderen met de medewerkers en naar hen luisteren, maar dat kon nu niet. Die start is helemaal anders verlopen.”

“Over vijftig jaar zullen mensen zeggen: kun je je voorstellen dat ze in 2020 wachtten voor ze ziek werden om behandeld te worden?”

ETION: Hoe zorgt u ervoor dat de betrokkenheid van de medewerkers hoog blijft en dat ze doordrongen zijn van de bedrijfscultuur?

Kris Sterkens: “Alles begint met passie voor patiënten, de spirit die dokter Paul Janssen indertijd verpersoonlijkte. ‘De patiënten wachten’, zei hij altijd en dat klopt. Dat DNA is nog altijd in ons bedrijf aanwezig. We rekruteren onze medewerkers ook op die eigenschap. De passie moet er zijn. Als medewerkers alleen uit hun bed komen omdat hun alarm afgaat, dan is dat onvoldoende."

"Tegelijk hebben we onze communicatie versterkt en de toon ervan gewijzigd. Voor corona was die vooral zakelijk, met updates van hoe we het doen, hoeveel patiënten we bereiken en welke medicijnen op de markt komen. Nu peilen we meer naar de emotionele toestand van onze medewerkers. Ik vertel ook hoe ik me voel bij de hele situatie. Die openheid wordt geapprecieerd.”