Kris Cloots: “Corona dwingt ons na te denken over het businessmodel”

Auteur: 
Jo Cobbaut

Dit is het ideale moment om nieuwe business- en verdienmodellen uit te vinden”, zegt Kris Cloots, country manager België en Luxemburg van de facilitaire dienstenleverancier ISS. De coronacrisis leerde hem dat de focus verschuift: van visueel proper naar hygiënisch schoon en veilig, van samen eten in de kantine naar individuele gerechten.

Kris Cloots werkt al twintig jaar voor ISS. De beursgenoteerde Scandinavische groep levert schoonmaak- en cateringdiensten in bedrijven, scholen en ziekenhuizen. De Belgische afdeling telt tienduizend medewerkers.


ETION: 2020 gaat waarschijnlijk de geschiedenis in als het jaar van de coronacrisis. Hoe hard werd ISS geraakt?

Kris Cloots: “In sommige afdelingen van het bedrijf werden we harder op de proef gesteld dan in andere. In de schoonmaak was de impact het grootst in de kantoren. Telewerk werd de norm. Het omgekeerde zagen we in hospitalen. Daar draaiden we overuren om de COVID-19-afdelingen te ontsmetten. Ook in de vleesverwerkende industrie was er extra aandacht voor ontsmetting omdat het virus goed gedijt bij lage temperaturen.”

“Maar de tak die het meest te lijden had onder COVID-19 is natuurlijk de catering. De bedrijfskantines in kantoorgebouwen sloten onmiddellijk de deuren. In de farmaceutische bedrijven, waar ze aan een vaccin werken, zijn de kantines wel nog open met een aangepast aanbod. De catering is teruggevallen tot 40 à 50 procent van onze normale activiteiten. Een 100-tal medewerkers is al zes maanden economisch werkloos omdat de bedrijfsrestaurants gesloten zijn.”

“We zien een verschuiving in focus: van visueel proper naar hygiënisch schoon en veilig.”

ETION: Wat betekent dit voor ISS op lange termijn?
Kris Cloots: “Het kantoor zal blijven bestaan, want die omgeving is meer dan een werkplek. Medewerkers komen er samen om te leren, inspiratie op te doen en te discussiëren. Er zal met andere woorden altijd een bepaalde vorm van schoonmaak en catering nodig zijn. Maar we zien wel een verschuiving in focus. Terwijl de werkplek vroeger visueel proper moest zijn, verwachten medewerkers nu dat het hygiënisch schoon is. Ze komen alleen werken wanneer ze zeker weten dat het veilig is. Ons personeel maakte voorheen voor en na de werkuren schoon, want ze mochten de medewerkers niet storen. Nu werken ze veel meer overdag, zodat de medewerkers zien dat het gepoetst is. Ook bij catering zullen we een verschuiving zien. Er zijn minder mensen aanwezig op hetzelfde moment, waardoor je een andere besteding van het gebouw hebt. Mensen komen op alle uren van de dag naar kantoor en willen dan ook iets eten. Hierdoor zullen we meer evolueren naar een retailconcept, waarbij individuele, voorverpakte gerechten, broodjes en salades centraal zullen staan.”

  • Lees het volledige artikel in het decembernummer van Ondernemen [PDF, 6 blz., 1,4 MB].