Kantoor evolueert steeds meer naar ontmoetingsplek

Auteur: 
Jo Cobbaut

Door corona is thuiswerk bij heel wat bedrijven de norm geworden. Maar wat betekent dit voor de kantooromgeving in post-COVID-tijden? In Ondernemen laten Inge Diels (Deloitte) en Marc Croonen (Vandemoortele) hun licht schijnen op het kantoor van morgen.

“De meeste medewerkers willen afwisseling tijdens de werkdag. Ze willen niet hele dagen thuiswerken.”

De kantooromgeving zal meer dan vroeger verschillende functies vervullen. Onder invloed van de coronacrisis evolueert het kantoor van werkplek naar een omgeving voor formele en informele live-ontmoetingen. “Die tendens was al eerder ingezet”, zegt Marc Croonen, hr-directeur bij Vandemoortele. “We merken bijvoorbeeld een behoefte aan ruimtes om geconcentreerd te werken of vergaderruimtes met de nieuwste technologie om live of virtueel te brainstormen, te overleggen of een workshop te volgen. Een Starbucks-omgeving waar je tegen de achtergrond van het geroezemoes van je collega’s je e-mails doorneemt.”

Croonen is ervan overtuigd dat het kantoor zeker niet zal verdwijnen. Hij ziet het evolueren naar een ontmoetingsplek. “De meeste medewerkers willen afwisseling tijdens de werkdag. Ze willen niet hele dagen thuiswerken.”

Leren van elkaar

Ook bij Deloitte zien ze die evolutie. “Het kantoor is voor ons cruciaal omdat het de plaats is waar medewerkers connecteren en samenwerken”, zegt Inge Diels, managing partner Talent bij Deloitte.

“Bij de eerste lockdown was iedereen positief: er waren minder files en het was efficiënter. Maar we hebben snel gemerkt dat er nood was aan een kantooromgeving waar je een gevoel van ‘togetherness’ hebt. Naar kantoor ga je om van elkaar te leren, te connecteren en om samen creatieve concepten uit te werken. Het kantoor zal die functie van ontmoetingsplek nog meer hebben dan vroeger al het geval was. Je krijgt veel meer diepgang als je dit in levenden lijve kunt doen. Dat samenwerken zit in het DNA van Deloitte. De eerste terugkeermomenten en de heropening van het bedrijfsrestaurant en café hadden een groot aanzuigeffect. De medewerkers hadden het gemist.”

“De eerste terugkeermomenten en de heropening van het bedrijfsrestaurant en café hadden een groot aanzuigeffect. De medewerkers hadden het gemist.”

De kantooromgeving zal niet minder belangrijk worden, integendeel, voegt Geert Smets, lead talent PMO bij Deloitte, eraan toe. “Het versterkt net onze cultuur. Daarom willen we het kantoor nog meer uitnodigend maken, zodat medewerkers veilig in teamverband kunnen samenwerken.”