Julie Lietaer: “Aandeel duurzame producten moet fors hoger”

Auteur: 
Jo Cobbaut

Julie Lietaer, co-CEO van de West-Vlaamse garenproducent ESG, is een grote believer van het circulaire model in de mode- en textielindustrie. Zo stond de jonge textilienne mee aan de wieg van #hackyourjeans dat de vezels van afgedragen kledij recycleert tot nieuwe producten zoals handdoeken, werkkledij en sneakers. Innovatie, creativiteit en samenwerking zijn de sleutelbegrippen in de toekomstvisie van deze enthousiaste onderneemster.

“De voorbije jaren kon ESG al meer dan 50 ton oude jeansbroeken van de afvalberg halen."

‘Businessmodelinnovatie als reddingsboei voor de Vlaamse textielsector’. Zo luidde enkele jaren geleden de titel van het eindwerk van de nu 37-jarige Julie Lietaer. Na eerst ervaring te hebben opgedaan bij Arthur D. Little en Barco stapte ze zeven jaar geleden in het familiebedrijf European Spinning Group (ESG), dat garens produceert voor kleding, technisch textiel en interieurstoffen. Julie vertegenwoordigt de derde generatie in het familiebedrijf en is samen met haar vader co-CEO.

Over de bedrijfsmuren heen

“De textiel- en modewereld is één van de vervuilendste industrieën in de wereld. De gigantische ecologische impact manifesteert zich op verschillende domeinen: de CO2-uitstoot bij de productie en het vervoer, het hoge waterverbruik en de vervuiling door het verven van de stoffen. Bovendien brengen de modehuizen steeds sneller nieuwe collecties op de markt, waardoor de afvalberg alleen maar groeit”, stelt Julie Lietaer met spijt vast. “Bij ESG wilden we daar iets aan doen door binnen onze organisatie een spin-offproject te creëren dat zich volop ging inzetten op hergebruik en upcycling, een methode waarbij de gerecycleerde grondstof ingezet wordt in een nieuw kwalitatief product.”

De handelsingenieur (KU Leuven) die ook nog een master in financieel management aan de Vlerick Business School behaalde, ging op zoek naar gelijkgestemde zielen om het tij te keren. “De textielsector stond bekend om zijn ieder-voor-zich-mentaliteit, maar door over de bedrijfsmuren heen te kijken, hebben we grote stappen kunnen zetten. We gingen aan tafel zitten met partijen die we nog niet kenden zoals inzamelaars en afvalsorteerders. Daarnaast moesten we ons productieproces heruitvinden en daarvoor konden we rekenen op de bereidwilligheid van machinebouwers en kennisinstellingen.”

Lees het volledige artikel in Ondernemen, augustus-september 2020 [PDF, 3 blz., 175 kB].