Crisis versnelt trend naar circulariteit

Auteur: 
Jo Cobbaut

Zes op de tien bedrijfsleiders denken dat de coronacrisis de omschakeling naar een circulaire economie zal versnellen. Een grote meerderheid noemt duurzaamheid het nieuwe normaal. En wat daarbij opvalt: ruim acht op de tien bedrijfsleiders noemen thuiswerk een belangrijke hefboom voor duurzaam ondernemen.

Dat zijn de opvallendste conclusies uit een onderzoek van ETION en hr-dienstenbedrijf ACERTA. Bijna zes op de tien (59,1%) bedrijfsleiders gaan ervan uit dat corona de omschakeling naar een circulaire economie een fikse duw in de rug zal geven. Voor 85,5% wordt duurzaam omgaan met grondstoffen, materialen en hulpbronnen het nieuwe normaal.

Geert Janssens, hoofdeconoom bij ETION, omschrijft de circulaire economie als het streven naar een economie zonder afval, zowel van grondstoffen als van energie. “En de crisis stelt de uitdagingen van onze geglobaliseerde consumptie-economie rond grondstoffen en energie net heel scherp.”

Telewerk als hefboom

Circulair ondernemen gaat niet alleen over afval en verlies van grondstoffen en energie vermijden. Voor bedrijfsleiders zijn digitale communicatie via telewerk en op afstand vergaderen de tweede belangrijkste hefboom naar duurzaam en circulair ondernemen. Aangezien de coronacrisis heeft aangetoond dat thuiswerk goed kan zijn voor het klimaat en de productiviteit van bedrijven, wordt thuiswerk de nieuwe norm binnen een duurzame bedrijfsvoering, zo stellen ACERTA en ETION.

“Ook talent is schaars en daarom moeten we er duurzaam mee omspringen.” (Tom Vlieghe)

Tom Vlieghe, Director van het Talent Center van Acerta: “We merken in de praktijk dat duurzaam ondernemen voor bedrijven steeds belangrijker wordt om de beste mensen te kunnen aantrekken.” Hij ziet ook hoe bijna zes op de tien respondenten in het onderzoek aangeven dat sollicitanten steeds nadrukkelijker vragen naar de bedrijfsvisie over duurzaamheid en circulariteit. “In een arbeidsmarkt die voor heel wat technische en hooggeschoolde beroepsprofielen krap blijft — ook in coronatijden — creëert circulariteit dus ook daar opportuniteiten”, zo concludeert Tom Vlieghe.

  • Lees het volledige artikel in het oktobernummer van Ondernemen [PDF, 3 blz., 227 kB].